Alla inlägg under december 2006

Av Anna Drangel - 31 december 2006 14:57

Kanske är det nyhetsraketen som tänder snett eller den där klassiska situationen när det inte händer något alls med raketen och någon går fram för att kolla om den verkligen är tänd, då den plötsligt flyger i luften och tar med halva ansiktet och några armar och ben... Kanske kommer tillslut det där dödande slaget från de hån/fulle nyårsmannen som löpt amok. ***Det står skrivet i stjärnorna. Inatt kommer många att dö - just för att det är nyårsafton. Ikväll kommer vilsna fåglar flyga runt i träden och famla efter någonstans att landa. Flera hundra kommer att dråsa ner på marken och dö av chock. Hundar kommer att gnyla av rädsla i något mörkt hörn under sängen och hästar kommer i skräck att steppa runt och stegra sig i sina boxar och gnägga nervöst till varandra. Så trevligt va! Det är nyårsafton. ***Vore det bättre om det var helt lugnt och stilla? En stilla natt? En natt för djup eftertänksamhet istället? Jag kan inte längre njuta av allt smällande och allt glitter och stänk på himlen. Jag har hela tiden en klump i magen av obehag över de stackars djuren. Sån är jag. Lite tråkigt kanske och för att jag ska kunna njuta av spektaklet måste jag skära bort den där obehagsklumpen kallad samvete. ****Ungefär som Reinfeldt gjorde när han i radio på en nyhetssändning sände ut budskapet att vi svenskar inte ska behöva ha så dåligt samvete för miljön. Det är inte vi utan kineserna vi ska hålla reda på. Det är dom som är de verkliga miljöbovarna. Men är det inte så att asiaterna har oss som måttstock? Om inte vi ändrar på vårat beteende - varför ska dom? Det handlar om att föregå med gott exempel. Som föräldrar gör med sina barn. Som chefer borde göra inför sina anställda. Som vi borde göra inför varandra. Men vadå - to hell with everything. Vi ska ju ändå alla dö... Så Gott Nytt År till er alla som läser min blogg.

Av Anna Drangel - 30 december 2006 17:39

Nej, jag kan aldrig tycka det är OK med hängning. På något sätt känns det som det ultimata misslyckandet. Om det nu finns något "liv" efter döden (vilket de flesta trosriktningar vill göra gällande), kan det väl aldrig vara bra att ha en hängning på sitt samvete. Hur gärna man än vill straffa en mördare. Är det inte med tålmodigt förlåtande vi ska möta varandra här i världen? ***Hoppade över allt gottande i hängningen kvällstidningarna står för. Att titta på en tv-sekvens av en autentisk hängning är i mina ögon att bli delaktig till vår mörka värld. Hur kommer det sig att Saddam hängdes klockan 4 i morse? Har det något att göra med amerikansk primetime kan man fråga sig.***Äckligt är det i varje fall.

Av Anna Drangel - 26 december 2006 21:25

Fy vad snabbt det går att bli äldre! Det känns som om jorden snurrar snabbare runt sin axel ju äldre man blir. Miljöer, människor och händelser känns tröttsamt bekanta. Eller tröttsamt är fel ord. Lättsamt bekanta är bättre. Lite för lättsamt ibland. ****När man går en vägsträcka första gången kan vägen kännas lång. Andra gången har man börjat känna igen sig. Tredje gången behöver man inte tänka längre och fjärde gången känns vägen så hemtam att man inte längre ser livets små skiftningar. Så känns åren som går också. När man är ung finns så mycket att upptäcka. Sedan går åren och vägen blir kortare och kortare, allt mindre nytt att upptäcka. Årstiderna börjar kännas bekanta. Julfirandet har blivit ett statiskt upprepande - "here we go again". Man blir inte längre lika överraskad över livets alla absurditeter och har börjat inse att livet inte riktigt blev som man trodde. Men jorden fortsätter snurra ändå och det är väl tur det. Det vore hemskt om själva verkligeten stannade upp bara för du frös i dina tankar. Det är en ganska behagligt känsla att livet fortsätter no matter what. The show must go on. Det är bara att tillåta sig att låta sig vaggas av livet.****Eller också är det så att det är dags att göra något åt stiljen. Skapa lite stormar i vattenglaset. En del människor är mästare på detta. Seratoninjägare. De ser till att små händelser bli vansinnigt spännande och stora. De vet att lite skvaller kan kännas mer uppiggande än något annat. Vem har inte en dramaqueen i sin omgivning? Någon som ser till att koka soppa på spiken så att säga. Händer det inget, ser de till att saker händer. Skapar oro och säger saker som får folk att tappa hakan eller gå hem som frågetecken. Det är så man får fart på livet, verkar de resonera. De snurrar runt isbitarna i glaset och kolsyran bubblar! ****Själv mår jag bäst när det blir en lagom blandning. Jo, jag har också mycket av adrenalinjägare i mig. Såg ett program på tv häromkvällen om en danska som flugit till Kabul. Jag låg och sparkade i soffan av upphetsning över hennes bedrift. Faan vad häftigt att kunna flyga! Det är annat än att bara ligga och sparka lite i soffan...****Mitt nyårslöfte till mig själv blir helt enkelt detta: Att våga ta mer chanser i livet. Att bli min egen dramaqueenlight. Och att våga beträda nya vägar om de gamla har börjat kännas alltför bekanta. ****

Av Anna Drangel - 19 december 2006 12:06

Libyen: Skulle dessa fem sköterskor tillsammans med en läkare i någon gemensam komplott med flit ha smittat 400 barn med HIV? Tror inte det va - och nu ska de bli arkebuserade! Några menar att det här är en politisk komplott på högsta nivå för att få ut pengar för de smittade. Om så är fallet är det bara så grymt!

Av Anna Drangel - 18 december 2006 23:19

Vad jag förstår har solpanelerna inget med Fuglesangs besättnings farkost att göra. Jag vet inte vad som fick mig att tro det. Förmodligen för att jag bara är en enkel jording.****I framtiden kommer i varje fall "panel" få ett annat begrepp i min värld. Så vare sig man pratar om "panelhöna" eller "paneldebatt" kommer jag i fortsättningen tänka på Fuglesangs rymdpromenader.

Av Anna Drangel - 18 december 2006 09:37

NASA får det att låta så enkelt när de pratar om att Christer Fuglesang ska ut och försöka "skaka loss" en solpanel som "trilskas". Dom har ombetts att hoppa inuti kapseln och redan gjort försök utifrån, men panelen verkar sitta fast. "The solpanel is stuck" (sagt på svengelska).******Jag drömde om rymdgänget inatt. De hade inte lyckats skaka loss solpanelen och besättningen insåg att detta skulle göra det svårare för dom att inträda genom jordens atmosfär utan skador på farkosten. Jag vet inte om det var detta eller något annat som dessutom fick dom att spy som hundar eller om det bara var av allmän nervositet. Hurhomhelst kändes drömmen hur verklig som helst. ****Jag hoppas vid Gudarna att allt går väl för dom och att dom kommer åter med livet i behåll.

Av Anna Drangel - 17 december 2006 10:52

Nu leder visst spåren på Iswich-mördaren till en polisman. Som varit med i utredningen! Det är ju bara så horribelt om det är sant! (Vilket jag har en stark aning om att det är.) Ännu en Dr Jekyl and Mr Hyde-typ här alltså. Kvinnornas beskyddare ena stunden och nästa stund stryper han. Det är ganska troligt att de prostituerade litade på en polisman som dessutom är med och utreder morden. Det här är ännu ett fall där verkligheten överträffar vilken deckare som helst. Fem kvinnor har han hunnit strypa Ipswichmördaren. Det skulle inte förvåna mig om det faktiskt är "Bobby"...

Av Anna Drangel - 15 december 2006 13:01

Lyssnade på Lantz i P3 idag. Anders Borg var gäst. Han fick lite tuffa frågor om arbetslöshetsersättningen. Jag har funderat lite på en sak. *******Om nu moderaterna så himla gärna vill att alla ska komma i arbete, varför är man då så snabba att tycka att det är OK med räntehöjningar? Flera ekonomer verkar ju dessutom vara oense i frågan om det är rätt att höja nu. Det innebär ju i sig en minskad efterfråga på arbetskraft. Dessutom kan jag känna viss irritation när folk verkar tro att den ökade efterfrågan på arbetskraft som vi nu ser skulle hänga samman med Alliansens politik. *****

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards