Alla inlägg under april 2008

Av Anna Drangel - 29 april 2008 07:49

...om Elisabeth och hennes barn som suttit inspärrade i 24 år. Försöker tänka på vad jag gjorde för 1984... just det ja... jag var i London och pluggade... Det är här mitt förnuft inte hänger med - jag kan inte ta in det hela.


Elisabeths pappa, Josef, har gjort sig förtjänt av döden. Tyvärr. Det är inte ofta jag förespråkar dödsstraff, men i detta fall finns det ingen benådning att inhämta i mitt inre. Visserligen går det säkert att hitta orsaker till att han blivit den han är... men jag vill inte veta. Det spelar just nu ingen roll. Att ta bort honom från jordelivet vore förmodligen bäst för alla inblandade - inklusive honom själv. Mänskligheten skulle göra honom en tjänst om dom gav honom en insomningsspruta.


Av alla de fruktansvärda dåd han begått mot sin familj är nog det värsta att inte låta Elisabeth och hennes barn se solljus på 24 år. På andra plats att det bara var 1.70 i takhöjd och på tredje plats att han har haft sex med henne och hon fött hans barn därnere i hålan. Att bli tvungen att rada upp hemskheterna i denna ordning beskriver bara den fullkomliga terror han utsatt henne för.


Pappa Josef säger till poliserna att han aldrig "våldtog" sin dotter. Hon gick med på det...joo han var säkert kär i henne, men det spelar ingen roll. Det spelar heller ingen roll om hon så lagade mysmiddagar, helgmiddagar, julaftonsmiddagar, romantiska middagar, familjemiddagar till sig själv och sin pappa och deras barn. Varför kan inte folk förstå det? En tjej som blivit utsatt för övergrepp sedan hon var 11 år har "gett upp sin kropp" för länge, länge sedan. Den tillhör inte längre henne - den tillhör hennes far.


Att försöka använda detta faktum att "hon lät honom" som någon sorts förmildring av hans brott är patetiskt. Det visar bara vilket monster han är. Han har "präglat" henne på sig själv sedan hon var ett litet barn. Han måste någonstans önskat att han var mannen i hennes liv? Men det var han inte. Hon har fortfarande ett litet korn av friskhet i sig när hon meddelar polisen att hon aldrig vill behöva möta honom igen.


Om man är inlåst i den där hålan i 24 år kan jag till och med tänka mig att man börjar längta efter besöken från lilla pappsen. Det låter helt sjukt, men hur sjukt är det inte att sitta inspärrad utan att få träffa några andra utomstående människor och prata med på så många år?


Hon hade inget val. Hon var i hans totala våld. Som en liten docka i ett dockhus. Att dessutom se hur han bränner upp det döda fostret i ugnen är helt sjukt. Det är helt sjukt... oj vad hon har lidit stackars människa!!!


Nej du Josef Fritzl, försök inte komma undan ditt ansvar. Vem tror du att du är? Gud? Skylla på att du inte våldtog henne. Nej, du gjorde något ännu värre. Du dödade hennes självaste inre. Det värsta brottet av alla. Om du har något uns av stolthet i kroppen borde du ta ditt eget liv.

Av Anna Drangel - 28 april 2008 07:01

Människan upphör inte att förvåna mig. Vissa människor är ju fullständigt spritt språngande galna...


Läser om den 73-åriga Josef Fritzl, en österrikare från Amstetten, som haft sin dotter inspärrad i en källarlokal i 24 år. Han ska tydligen haft sex med henne, för hon har enligt uppgift fött sju av hans barn därinne (ett barn dog). Inte förrän ett av "barnbarnen" en 19-årig tjej blivit allvarligt sjuk och för att överleva måste tas till ett sjukhus, ja... då äntligen kommer den mörka sjuka sanningen upp i ljuset.


Fru Rosmarie Fritzl ska inte ha märkt något alls av detta (var hon i själva verket en blomma...?) Josef måste verkligen ha varit duktig på att gömma undan sin dotter. Att frun under 24 långa år, inte skulle ha märkt något av hennes mans turer till källarlokalen med mat mm, låter helt bissart i mina öron och jag tror faktiskt inte ett ögonblick på det. Jag tror att frun någonstans visste vad som skedde. Ungefär i samma utsträckning som tyskarna kände till judeutrotningen. Man har ju även hört talas om mammor som vet om att pappan förgriper sig på barnen, men så att säga "låter det ske".


Jag vill inte dra några jämförelser, men Hitlers födelsestad Braunau am Inn ligger i stort sett på samma breddgrad som Amstetten och städerna ligger inte speciellt långt ifrån varandra. Kan man misstänka att det försigått lite inavel i såna där byar mellan alptopparna?


Det är konstigt att Hitler var pådrivande för en "ren arisk ras", när det så lätt blir just inavel av det hela. Kan också tycka att det är helt sjukt att svenska rasister förespråkar detta med den "rena ariska rasen", när många med en sånt stamträd just ser ut som inavlade muppar...


Läste för några år sedan en bok, "Är detta en människa" av Primo Levi. Den beskriver judeutrotningen i Tyskland - ett hierarkiskt system som urartat. Den beskriver människans värsta och mörkaste sidor. Levi var en italiensk jude som pga detta faktum fördes till Auschwitz. Att han överlevde var bara "tur" skriver han.


Jag kommer speciellt ihåg en sekvens i boken där det står om en tysk nazistfamilj som umgicks i Hitlers närmaste krets. Denna familj hade, som en vänlig gest kan man tänka, fått en möbelsamling - special edition - av några som "tog hand om" judar. Stolarnas och bordens ben var gjorda av skeletten från armar och ben av dödade judar och deras hud hade används att spännas över en "bordsskiva". Denna möbelsamling var tydligen förvarad uppe på familjens vind. Som en liten exklusiv trofé kanske?


Boken är fruktansvärd, men nyttig att läsa för att inse att vi människor är grymma. Läs den ni som orkar!


Tillbaka till överste fängelsevakten Fritzl i Österrike kan jag bara säga att det låter som han kunnat vara släkt med Hitler... Inavel vill säga...





Av Anna Drangel - 24 april 2008 10:20

En ung, snygg och levnadsglad tjej på väg tillbaka till sin lägenhet efter att ha varit på nattklubben La Scala i Paris hoppar in i "fel taxI". Mannen som kör den visar sig vara skum och hon sms:ar till sin väninna.


Med tanke på fantombilden jag kapat från Aftonbladet vill jag bara säga. En man med detta utseende kan inte ens blivit älskad av sin mamma...


Denna "man" ser ut som något man ser på utställningen om människans historia som går på Naturhistoriska museet just nu. Med skillnad att museets man är gjord i plast och vistas bakom fyra glasväggar, medan denna man kör omkring i Paris och låtsas vara taxichaufför.


Fy faan... Usch... Man ska alltid titta in och se hur taxichauffören ser ut innan man väljer vem man ska åka hem med. Om han ser ut som mannen på denna bild kan man utan att skämmas helt frankt säga; "Jag är ledsen men du uppfyller inte min kvot av vad jag anser vara "pålitligt utseende på en taxichaufför att åka med mitt i natten! Ta inte illa upp, men du kanske borde köra dagtid istället..."

Av Anna Drangel - 21 april 2008 06:27

Igår stod en stor legend på två långa ben och spelade på Cirkus - James Taylor. Det var han + några gitarrer, en pianist och en jättelik hemmabyggd trummaskin som såg ut som något en galning byggt.


Hursomhelst, det mesta James Taylor sa under kvällen var roligt. Det var lite som att han gled över från att vara en musiker till en fullfjädrad entertainer. Hans låtar är som silke i öronen, så det var skönt med några rivjärnsskämt emellanåt. (Inte visste jag att Taylor var så rolig! Förstår om han alltid har lyckats skämta brallorna av alla tjejer han träffat.)


Till sin eminenta show visade han lite bilder från förr. Där figurerade bl a galna inklippsvideor från krigsuppvisningsparader och lite gamla flickvänner som Joni Mitchel och Carol King, men inte Carly Simon konstigt nog. Han kanske verkligen var kär i henne...? När han sjöng Carol Kings "You´ve got a friend" tjöt publiken. Det är kanske inte alla som kände till historian bakom "hur han kom över denna låt".


Till sin hjälp hade han också lite videobacktrack. En kör från North Carolina på några av låtarna. När dom sjöng fick jag tårar i ögonen.Till låten "New Mexico" hade han ett helt band som kompade honom på videoskärmen. Det blev nästan lite av ett väckelsemöte av det hela. Vissa stunder var en hårsmån från en "jehovas vittne-tillställning". Men den hårsmånen köpte jag med hull och hår och satt där med en klump i halsen och fick nästan för mig i själ och hjärta att jag ville gå ut och kriga för USA och "the freedom".


När han bad publiken sjunga med på "The walking man" (för oss svenskar mer känd som "Sakta vi går genom stan"), var lyckan för oss närvarande total! Äntligen fick vi sjunga lite... Taylor verkade uppenbart förvånad över att så många i publiken kunde sjunga så bra. Han skojade och sa att han kanske inte hade behövt ha med sig körvideon hemifrån - här fanns ju superkören. Men så var också publiken fylld av musiker. Jag tror faktiskt "alla var där"! Det var Robert Broberg, Ledin, Strömstedt, Backa-Hans, den ena gitarristen efter den andra. Sångare, pianister och övrigt fotfolk i musikbranchen. Tätt var det i varje fall av musiker.


Publiken ville aldrig riktigt släppa tag om James "Jesus har vaknat" Taylor. Folk sträckte fram armarna för att nudda vid denna lysande singersongwriter-ikon. Och James Taylor fick denna kväll vara den rockstjärna han verkligen är.


Han gjorde flera extranummer och vi i publiken fick uppleva en lång rad fantastiska sånger varvade med det ena skämtet efter det andra. För mig var det en historisk spelning och jag tror det var det även för själva väggarna på Cirkus med...

Av Anna Drangel - 16 april 2008 09:24

Tänk om Östros och Borg kunde byta plats. Östros blev moderaternas talesman och Borg socialdemokraternas. Det är nämligen så att jag har lite svårt för Östros. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Kanske är det hans röst... Nej, det vore ju inte rättvist av mig. Det handlar nog mer om att jag tycker han använder klyschor när han resonerar. Han kör med billiga poäng. Han låter som en "sosseförsäljare" som har en mall med olika säljargument i fickan som han bockar av i alla debatter.


Jag tycker om politiker som värnar om de svaga i samhället. Jag tror att Borg försöker göra det. Han säger sig ha hjärtat till höger, men ibland tror jag han har hjärtat lite till vänster.


Det jag gillar med Borg som Östros saknar är en stark integritet. Han vågar gå emot sitt parti i vissa frågor. Han låter sig inte köpas. Det är en styrka som är svår att rå på. Det är en kvalitet som håller i längden. Borg är modig som inte alltid är så tvärsäker. Han vågar blotta svagheter och utstrålar ödmjukhet. Hur många politiker gör det?


Kvarstår är då själva kärnpunkten i Alliansens politik. Dvs deras övertro på att hårdare villkor för arbetslösa och sjuka skulle få dom att kämpa hårdare för att få jobb. Jo kanske, till viss del. Men vi kommer också till ett läge där det tar stopp. Där det inte finns några jobb att söka. Det faktum att det inte går att krama vatten ur en sten kan inte ens Borg ändra på - även om han verkar värna om de fattiga i vårat samhälle.


Det finns så många oerhört fattiga människor i Sverige. Folk som en dag som denna har typ 50 spänn kvar på sitt bankkonto. Ska vi skita i dom? För mig spelar det ingen roll om dom har sökt 1 jobb denna månad eller 20 jobb? Om jobben inte finns så finns dom inte - punkt.


Det kanske inte är så lätt att hitta jobb om du inte har någon utbildning att prata om och har gått arbetslös lite för länge. Du kanske dessutom bor på en mindre ort och känner dig för rotad för att flytta till ngn av våra storstäder. Och varför ska dom göra det? I storstäderna står ju redan ungdomar på kö för att få jobben - och det är inte ens så lätt för dom?


Om nu arbetslösheten ökar i höst som vissa tror, kanske folk ivarje fall har lärt sig att det inte bara handlar om piska och morot när det gäller att få ut folk i arbete. Dom där "lata jävlarna" som ligger på sofflocket.


Ibland handlar det ju faktiskt om en världskonjunktur som inte alltid är så lätt att styra. Då kanske vi kan sluta stigmatisera dom där som lever i "utanförskap" Jag hatar ordet utanförskap. Det låter som "utomjordingar" eller "utomkvedshavandeskap".


Vi måste lära oss att leva med att det alltid kommer finnas en del i vårat samhälle som kommer att gå arbetslösa. Jag tycker inte vi behöver bli så upprörda av det. Jag tycker snarare att vi som har ett arbete att gå till ska vara lite ödmjuka över det och inse att det inte är alla förunnat.




Av Anna Drangel - 16 april 2008 09:09

Varje gång du går in och läser en artikel på nätet räknas dina klick. Allt avläses och blir statistik. Ju högre läsartäthet på en artikel, desto större chans att det kommer liknande artiklar på samma ämne. Dina klick är lika med pengar från annonsörer... och detta i förlängningen innebär ju att tidningsredaktionerna försöker hitta liknande ämnen som lockar till fler klick och mer pengar.


SÅ... om vi mediakonsumenter ska bli lite mediesmarta borde vi verkligen klicka på "rätt" artiklar. Dvs inte bara på "snask och snuskartiklar".  Inte för att jag är pryd eller så, jag önskar bara att välskrivna texter skulle få mer cred!


Hur kul känns det för en duktig journalist på en tidning att veta att det spelar ingen roll hur välskrivna dina texter är - folk vill inte läsa dem ändå, dem vill bara läsa om nya tuttar, botoxläppar och vårmodefärger, samt se lite blod, våld och tortyr... 


Därför borde vi klicka på artiklar vi vill ska "finnas kvar". Inte för att vi nödvändigtvis läser hela artikeln ord för ord. Utan för att vi vill ge dom lite "välgörenhetsklick".  Dina klick räknas gör skillnad - så är det bara...



Av Anna Drangel - 15 april 2008 11:26

– Han nekar till mord, men erkänner att han bragt henne om livet, säger Kyrö Anders Eklunds advokat enligt Aftonbladet. Det skulle varit en "stundens ingivelse". 


Ehh..??? Kan ett mord bli mindre mord bara för att det var en stundens ingivelse? En puss är en puss vare sig jag planerat den i en timme eller att det är en stundens ingivelse. Dessutom verkar ju denne man kört runt lite på måfå och ta de chanser han fick. Han kunde ju knappast planerat mordet på Engla om han inte ens visste att hon fanns innan han såg henne...


Jag vet att det enligt lag döms hårdare om det är ett planerat mord. Men i detta fall är ju mordet planerat så tillvida att han förmodligen går omkring med en sexuell längtan hela tiden. Det är en längtan han går och bär på att förnedra, våldta och sedan ta livet av dessa kvinnor.  Det är bara en fråga om vem som råkar komma förbi. Tanken fanns där långt innan. 


Det är som en fästings beteende. En fästings livsuppgift är att hitta ett värddjur att suga blod på. Det är hela djurets mening med att finnas till. Sedan sitter den där och väntar på att den ska känna lukten av kolmonoxid och värme och släpper taget för att förhoppningsvis landa på något djur som den kan suga blod på... Okej, det var stundens ingivelse, men själva målet för fästingen har ju hela tiden varit att hitta ett värddjur att suga blod av. 


Jag säger inte att jag jämför denne mördare med en fästing. En fästing kan man plocka bort. Det kan man inte göra med den skada denne man har orsakat för så många människor. 





Av Anna Drangel - 15 april 2008 10:59

Om arbetslösheten skulle visa sig stiga drastigt i slutet av året har Alliansen mist hela sin trovärdighet.


Likväl som Alliansen påpekar att det är dom allena som sett till att arbetslösheten sjunkit under 2007, kommer dom isåfall, i rättvisans namn, också behöva ta på sig skulden om arbetslösheten visar sig öka i slutet av 2008. Det är som jag påpekat hela tiden; Arbetslösheten styrs till stor del av hur omvärlden ser ut. Visst kan man styra en hel del genom sänkta skatter och avgifter, men vad alliansen också har gjort är ju att ha dragit ner bidragsnivån för arbetslösa och sjukskrivna.


Det är en liten hemsk sida av mig, men ibland önskar jag nästan att folk som gått facket skulle drabbas av arbetslöshet och sedan tvingas jobba med olika konstiga, obskyra service- och säljjobb under oskäliga förhållanden. Bara för att förstå hur viktiga fackförbunden faktiskt är.

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards