Alla inlägg under november 2008

Av Anna Drangel - 28 november 2008 06:17

Jag vet inte om jag tror att det bara är äldre män som lämnar socialdemokraterna för att de inte gillar Mona Sahlin. Jag tror att det finns lika många äldre kvinnor som inte skulle rösta på s för Monas skull. De här kvinnorna behöver för den delen inte vara så mycket äldre. Jag skulle säga över 30 räcker för att man ska höra tongångar om att de inte gillar Sahlin.


Nä, det handlar inte om hennes politik egentligen. Det handlar mer om hennes person. Det är synd, men så fungerar vi människor. De som jag har hört uttala sig negativt om Mona, brukar säga saker i stil med; Hon är falsk... eller Hon säger det man förväntar sig... Hon är en typisk politiker... Helt enkelt ett uttryckt; hon har kommit lite för långt ifrån den vanliga medborgaren för att vara godkänd som "en av oss". Hon framstår istället som en som vill "låtsas" att hon är "en av oss". Men egentligen är hon en fullblodspolitiker som stått för länge i politikerstallet. Det är ingen lite vanlig ponnymotor i henne. 


Egentligen vore det ju en bra egenskap. Hon är drillad och har sprungit i politikerspåret så länge att hon kan vägarna utantill. Men detta kan också bli hennes nederlag.


Hur ska hon göra då? Hon kan ju inte gärna byta kön för att attrahera fler väljare. Dessutom skulle hon behöva amputera bort sin stockholmska anser många väljare. Men om hon gjorde det hade hon ju rättat sig så mycket i leden att hon tappat sig själv. 


Medan Reinfeldt klampar i klaveret hela tiden och ser ut som en begravningsentreprenör enligt många, har han ivarje fall rockstjärnan Borg bakom sig som folk verkar gilla. Mona Sahlin har Östros, men inte heller han vinner direkt folkets jubel. (Han är som en ännu äldre begravningsentrerenör som lagt ifrån sig den svarta kostymen.)


Jag tror Mona Sahlin skulle vinna på att vara ännu tjejigare, ännu mer stockholmsk och ännu mer obekväm i politiska sammanhang. Släppa rädslan för att råka slinta med tungan och vara så förbannat politiskt korrekt hela tiden. Hon skulle då säkert få några att förvånat lyfta på ögonbrynen och säga. Hmm... det fanns lite stake i henne ändå.

Av Anna Drangel - 24 november 2008 09:07

Börjar sent idag. Känns skönt med tanke på väglaget. Stormen har bedarrat och lätt pudersnö dansar omkring. Vi får vara tacksamma för att det inte har varit blötsnö i natt. Då hade det varit hejdå med elnätet. Som det är nu verkar elförsörjningen ha klarat sig ivarje fall. Många skärgårdsbor är nog evinnerligt tacksamma över det. Vid ett elavbrott tar det inte lång tid för huset att bli kallt. Och igår hade vi ingen ved hemma.


Nog blåste det igår, men vi har förhållandevis bra skydd i nordväst.  Däremot måste det ha varit fruktansvärt i utsatta lägen ute på öarna. Igår vid 21-tiden meddelade nyheterna att det blåste 29 m/s vid Söderarm. Och 34 m/s i byarna. TRETTIOFYRA METER!!! Halleluja.


Har varit och matat fåglarna nu på morgonen. Några nötskrikor satt redan och väntade i träden. De mindre fåglarna såg jag inte till. Blåmesarna, tofsmesarna och sparvarna var borta med vinden. Dom har väl trillat av pinn i natt. Stormen kom ju så plötsligt och efter att det blivit mörkt. Kan inte vara lätt för en liten 30 grammare att hålla värmen i isande storm om man inte har ordentligt vindskydd. Hoppas inte alltför många dog i natt.


Katterna var inte vidare pigga på att gå ut i ovädret. Vilket ju är fullt förståeligt med tanke på hur katter är. Innan ovädret igår var de ute och jagade snöflingor. Det var först efter ett tag som de fattade hur blöt snön faktiskt var. Då var det dags att komma in igen. Släppte ut dom igen i natt vid tre-tiden. Imorse när jag släppte in dom jamade dom ynkligt och uppfordrande när de slank in genom dörren. I deras ögon är jag en levande svängdörr. En fastfood-inrättning.


Nu börjar det blåsa lite igen ser jag. Skulle bli kuling till kvällen. Urk. Det räcker nu...





Av Anna Drangel - 18 november 2008 21:32

Satt i bilen på väg till jobbet förra veckan och lyssnade på P2. Utanför var det gråväder. Strax innan Essingeleden spelar dom ett stycke av en manskör (från USA tror jag) som hette Palestrina. Otroligt vackert var det. Jag blev alldeles varm i kroppen och lugn. Det gav min resa en helt annan vinkel. Inte så att jag körde av vägen eller så, men det gav mig ett lugn. Det var vackert.


http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=54253716


Har nu köpt skivan på CDon och hoppas att det är den rätta versionen. Har också inhandlat Carl Orff's "Carmina Burana". Älskar nämligen ett spår på denna CD - "in Trutina" - nr 24. Den är helt sönderspelad på min gamla CD,  så jag måste ha en ny.


Sista CD'n jag köpte var någon sorts romsk balkanmusik. "Princes amongst men" av diverse artister. Något jag läst om i DN. Ska bli spännande att lyssna på den. Kanske blir jag inspirerad att spela mer på mitt nya dragspel! 



Av Anna Drangel - 14 november 2008 08:44

visar med all tydlighet att det inte går att lägga skulden på uppladdarna.


Man tror så gärna att människor bara med hjälp av sin moral som styrkompass, ska välja bort möjligheten att ladda ner något gratis. Nej, just det. Det går inte. Det går inte att få folk att börja betala för något, om de istället kan "gå över gatan" och få det gratis.


Hela debatten är lite som den om miljön eller varför inte alkohol och droger. Vissa tror att folk själva ska kunna klara av att göra etiska och moraliska val i alla möjliga situationer. Det går inte. Folk tar den enkla vägen om dom kan. Det går inte att uppfostra ett helt folk att inte "äta godis" om man samtidigt lägger godishyllan mitt framför näsan på dom. Då behövs det åtminstone en förälder (staten) som kan säga nej eller välja en annan lösning.


Det som är det verkligt omoraliska i fildelningen är om folk som distribuerar annans material tjänar pengar på detta. Om du är en port för nedladdning av upphovsrättskyddat material och tjänar pengar på detta, borde du också betala till upphovsmännen. 


Man kanske inte ska jaga den som laddar ner låten, utan istället distributören. Kanalerna som gör det möjligt för oss att ladda ner stora mängder material. Det är dom som genom någon form av liscenssystem borde betala tillbaka till artisterna. Ungerfär som att du betalar liscenspengar till SVT som de i sin tur fördelar på upphovsmännen.


De flesta är ivarje fall eniga om att något måste göras. Upphovsmännen måste ha del av kakan "vinst" om deras alster driver in en vinst. Det kan man liksom inte argumentera emot. Det finns vissa som tycker att upphovsmännen inte ska ha betalt "för de tjänar så mycket pengar ändå". Denna synpunkt kan inte riktigt tas på allvar.


Det är ju en utmaning att hitta ett sätt som gör att användarna är nöjda. Nedladdning av ett "föremål" ska vara lätt och ha ett väl avvägt pris. Om detta blir så lätt och kvaliteten är så bra så kanske detta räcker för att folk inte ska gå över gatan och köpa en olaglig (lite sämre) kopia.


Om man gör en jämförelse med SVT eller varför inte säg Systembolaget existensberättigande, kan man dra följande lärdomar. Det måste löna sig att gå in på dessa företag. Det måste ge en merupplevelse, utbudet ska vara bra, kvaliteten bra, det ska finns något för alla där, priset måste vara överkomligt och det ska vara lätt att hitta dit.  Annars blir det svårt att ge en användare incitament att betala för sig via en liscens eller via en typ av skatt.

 

Är det någon som har några bra idéer om hur man ska lösa detta? Kanske blir det i framtiden som vi idag har med SVT's tv-liscens: Betalar du din datorliscens? Just nu gör vi kontroller i... Sollentuna, Sundbyberg, Årsta osv...

Av Anna Drangel - 13 november 2008 13:19

Läste i DN att Lidl's personal nu förgiftat sina sopor för att hindra hemlösa att plocka mat som dom slängt. Jag måste säga att detta är bland de värsta jag läst på länge. Helt otroligt. Vad är det för sjuka människor som gjort såhär.


Ett bra tips till Lidl vore istället att ordna ett soppkök på mat som blivit över åt folk som inte har råd att köpa mat. Det skulle verkligen vara bra reklam för detta skamfilade företag.


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=851248

Av Anna Drangel - 8 november 2008 10:57

Läser I DN om hur man i Gällivare gått man ur huse för att visa sin avsky mot våldet. Det är ju fint. Det är jättebra. Frågan är bara om det hjälper.


Vi läser om alla di möjliga hemskheter man kan tänka sig i tidningarna. Det är Engla, Arbogamordet, Carolin Stenvall eller Hagamannen. För att inte prata om alla som misshandlas av sina nära och kära.


De som utfört dessa hemska dåd finns mitt ibland oss. Vi ser inte alltid vem som bär på de mörka hemligheterna. De finns bland familjer och vänner. Bland arbetskamrater och på universiteten. De jobbar med oss, fikar med oss och skrattar med oss. De kanske till och med är dom som går runt på stan för att stoppa våldet som bär på dessa mörka hemligheter...


Hur ska vi bekämpa våldet, när våldet finns inom oss? 


Vi vill så gärna hitta yttre förklaringar till varför brott finns. Vi vill bekämpa brott som om de vore brandhärdar. Vi glömmer all självrannsakan. Hur mycket skuld bär du och jag inom oss för våldet och kriserna i vårt samhälle? De flesta vill skilja på gott och ont som om det vore svart eller vitt. Men nästan alla glömmer att vårat samhälle i det mesta är grått. Det är så lätt att ställa ut allt till ytterligheter. Som om det vore en kamp mellan onskan och godheten.


Ska förresten läsa en bok som jag blev mycket nyfiken på. Författaren heter Fausta Marianovic och överlevde kriget i Bosnien. Hon har skrivit en bok som heter "Sista kulan spara jag åt grannen" och som handlar om krigets mekanismer. Hon menar att extrem nationalism, hat och rädsla kan uppstå överallt. Jag tror henne. 


När jag skriver att vi kanske alla bär en del av skulden för mycket elände, menar jag att vissa känslor kanske finns som embryon inom oss. Vissa går omkring och bär på förträngt hat, som bara väntar på att få bubbla upp. Andra känner sig ständigt missförstådda och missanpassade. Vissa människors girighet blommar upp i tider som ger näring åt sådant beteende - se exempelvis på finanskrisens underliggande mekanismer. Och när det gäller vårat behov av att ta för oss - se hur vi överkonsumerar.


Allas vår egocentriska livsstil som vi inte gärna släpper ifrån oss. Eller heder? Hur långt ska det drivas innan vi börjar slåss för saken? Eller mördar? Allt faktorer finns inom oss. Mer eller mindre.


Jag tror att det är viktigt med självrannsakan. 





Av Anna Drangel - 7 november 2008 09:16

...kanske inte, men han har uttalat sig om att Barack är "ung, vacker och solbränd". Inte för att jag har mycket till övers för Berlusconi, men jag tycker detta var ett ganska roligt uttalande... - och sant.


För visst är det så att Barack är snygg. Han kanske är mer "intellektuellsnygg" än "hunksnygg", men intelligens är sexigt.


Den svenska komikern Peter Settman sa om svenska programledare - typ: en bra programledare = någon man vill ligga med... eller ta en öl med.


Kanske kan man gå på samma linje när det gäller politiker. Berlusconi vill ligga med Obama... Nej, nej, inte i sängen alltså, utan i öppen båt i Karibien. Med varsin öl i handen och ett gäng snygga kvinnor omkring sig. Makt drar till sig snygga kvinnor som sockerbitar drar till sig getingar --- ehh, dålig jämförelse. (Kvinnorna har möjligen getingmidja. )


Politiker har i alla tider varit otrogna - ja, inte bara politiker förstås, men dom lyckas alltid "get away with it". Fruarna stannar kvar hos dom ändå. Undrar om Barack Obama kommer att få en Lewinsky i det ovala rummet eller annorstädes? Och hur hans väljare skulle se på det? Det är ju så vid det här laget, att Barack har väldigt mycket på sin agenda framöver. Så ett sådant krisscenario som en otrohetsaffär, lär väl inte bli verklighet än på ett tag. Dessutom har Barack så höga förväntningar på sig, att det blir svårt att göra några snedsteg.  Hans väljare skulle bli sååå besvikna.


De höga förväntningarna på Barack påminner lite om vad en kvinna får utstå som blir chef eller får en hög befattning. Det gäller att vara dubbelt så bra - jobba dubbelt så hårt - och absolut inte dra på sig en massa skvaller.


Nej, vi vet ännu inte om Barack är en kvinnokarl. Det finns gott om kvinnokarlar i maktens korridorer och en karlakarl som Berlusconi skulle säkert bli förvånad om inte Barack passar på och utnyttjar läget. 

Av Anna Drangel - 1 november 2008 09:23

Idag lyser solen från klarblå himmel. Har fått sova ut och sitta länge med DN och en kopp kaffe - underbart. Nu börjar det närma sig tiden för att "sätta igång". Det ska fejas lite. Rätt tråkigt om jag får säga själv.


Har velat skriva i flera dagar, men jag har varit alldeles för trött. Helt utpumpad. Det har varit så mycket på jobbet att jag har känt mig som en utvriden trasa när jag kommit hem. Det enda som funnits energi för har varit att blobba sig ner i tv-soffan. 


Visserligen såg jag en oerhört bra dokumentär häromdagen på TV4 Fakta som jag varmt vill rekommendera. Enron-kraschen. Det är möjligt att den går i repris igen. Väldigt intressant med tanke på nuvarande finanskris. 


På jakt efter lågkonjunkturen


Funderade lite på vad det innebär att vi går in i en lågkonjunktur. Hur märker vi när vi nått starten, när man är mitt i den och när man är på väg ut ur den? Och då menar jag på hemmaplan - hushållsplanet. Kom på ett säkert tecken idag. När jag skulle hälla upp mjölk i kaffet, lade jag märke till att utgångsdatumet på mjölken var ganska snart. Det var så att säga färre dagar kvar till sista förbrukningsdag än vad det brukar vara. Det kan ju vara en slump, men jag tycker mig ha sett det i affärerna också. Det verkar vara en nedgång i konsumtionen även på varor som kött och frukt. Kan det vara ett av tecknen? 


Funderar på vilka varor och tjänster som börjar konsumeras mer av i en lågkonjunktur;


jäst

biltvättmedel

telefon

choklad 

alkohol

tobak

kondomer

läkemedel

restauranger och bio

fix för hemmahantverkare

trädgård

fluff och flärd vid fest

böcker

musik


och mindre av;

stora renoveringar

resor

bilen - speciellt flashiga bilar

bensinen

riskfyllda placeringar 

skilsmässoadvokater

golf, ridning och andra "lyxsporter"

flärdiga tidningar och magasin

kött, mjölk och  exotiska frukter



Inte vet jag. Det ska bli intressant att se vart vi är på väg. 





 

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards