Alla inlägg under september 2010

Av Anna Drangel - 23 september 2010 08:16


Hej Idde! Tack för din kommentar. Vad jag menar är att jag tycker just sossar väldigt ofta är överdrivet politiskt korrekta. Där uttalanden som "vi måste komma ihåg..." haglar. Det gäller inte bara invandrarpolitiken, utan det är många frågor där man alltid gör slätstrukna uttalanden. Ibland måste man kunna påtala brister utan att på det sättet vara emot invandring. Där tror jag en del partier, bl a socialdemokraterna, missat tåget. Men ingen vill framstå som invandrarfientlig och speciellt inte ett parti som har en större andel fattiga invandrare som röstar på dem. Det var det jag menade. 
Då vi i Sverige är världskända för höga skatter och höga bidrag är det lätt att förstå att folk i svåra tider tittar snett på människor som lever på bidrag, men skulle kunna jobba (detta gäller självklart alla - svenskar som invandrare). Om man sneglar till USA och England som i vissa hänseenden lyckats bättre med integration kanske det hänger samman med att man där inte har haft samma bidragssamhälle. Folk har helt enkelt kastats ut i jobb på ett helt annat sätt. Bra eller dåligt vet jag inte. Jag vill bevara ett väl fungerande välfärdssamhälle, men det kräver också att det inte missbrukas. 
Andra frågor som diskuterats är bagateller i sammanhanget men som säkert stör vissa; Ska man flagga med svensk flagga på avslutningsdagen i en skola som har mest invandrare? Ska man ha luciatåg på ett dagis med bara fem svenska barn? Ska barn gå till kyrkan på sommaravslutningen? Ska en lärare kunna bära burka? 
Svenskar har en väldigt kluven bild av sin nation. Vi vill inte framstå som nationalister, men har ändå själ och hjärta på svensk mark. Detta gör att vi nog framstår som osäkra och mjäkiga i utlänningars ögon. Vi är helt enkelt beiga och neutrala. Bra om du står i öknen när det är krig, men kanske mindre smickrande om du vill framstå som en hjälte...
När det gäller frågan om att sälja ut hyresrätter är jag kluven. Även om en familj blir lovade att bo kvar i en sin bostad vid ombildning för samma hyra, måste det kännas osäkert om man vet att man inte är kreditvärdiga att ta lån för att köpa sin bostad. Dessutom innebär detta automatiskt att det bara är folk som kan ta bostadslån som tillslut kan bo i innerstan. Håller med om att det inte är bra. Samtidigt kan jag förstå barnfamilj som har bott i sin lägenhet i 15 år där hyresvärden inte gör tillräckliga insatser för att hålla lägenheten fräsch och där du vill t ex kakla badrummet, men inte har lust att bjuda hyresvärden på 150 000 kr.
 

Svar på kommentar jag fick på min blogg (se nedan).


Tack för din kommentar. Vad jag menar är att jag tycker just sossar väldigt ofta är överdrivet politiskt korrekta. Där uttalanden som "vi måste komma ihåg..." haglar. Det gäller inte bara invandrarpolitiken, utan det är många frågor där man alltid gör slätstrukna uttalanden. Ibland måste man kunna påtala brister utan att på det sättet vara emot invandring. Där tror jag en del partier, bl a socialdemokraterna, missat tåget. Men ingen vill framstå som invandrarfientlig och speciellt inte ett parti som har en större andel fattiga invandrare som röstar på dem. Det var det jag menade. 
Då vi i Sverige är världskända för höga skatter och höga bidrag är det lätt att förstå att folk i svåra tider tittar snett på människor som lever på bidrag, men skulle kunna jobba (detta gäller självklart alla - svenskar som invandrare). Om man sneglar till USA och England som i vissa hänseenden lyckats bättre med integration kanske det hänger samman med att man där inte har haft samma bidragssamhälle. Folk har helt enkelt kastats ut i jobb på ett helt annat sätt. Bra eller dåligt vet jag inte. Jag vill bevara ett väl fungerande välfärdssamhälle, men det kräver också att det inte missbrukas. 
Andra frågor som diskuterats är bagateller i sammanhanget men som säkert stör vissa; Ska man flagga med svensk flagga på avslutningsdagen i en skola som har mest invandrare? Ska man ha luciatåg på ett dagis med bara fem svenska barn? Ska barn gå till kyrkan på sommaravslutningen? Ska en lärare kunna bära burka? 
Svenskar har en väldigt kluven bild av sin nation. Vi vill inte framstå som nationalister, men har ändå själ och hjärta på svensk mark. Detta gör att vi nog framstår som osäkra och mjäkiga i utlänningars ögon. Vi är helt enkelt beiga och neutrala. Bra om du står i öknen när det är krig, men kanske mindre smickrande om du vill framstå som en hjälte...
När det gäller frågan om att sälja ut hyresrätter är jag kluven. Även om en familj blir lovade att bo kvar i en sin bostad vid ombildning för samma hyra, måste det kännas osäkert om man vet att man inte är kreditvärdiga att ta lån för att köpa sin bostad. Dessutom innebär detta automatiskt att det bara är folk som kan ta bostadslån som tillslut kan bo i innerstan. Håller med om att det inte är bra. Samtidigt kan jag förstå barnfamilj som har bott i sin lägenhet i 15 år där hyresvärden inte gör tillräckliga insatser för att hålla lägenheten fräsch och där du vill t ex kakla badrummet, men inte kan göra det för att du inte har lust att bjuda hyresvärden på 150 000 kr kan känna sig stressade.



 

Av Anna Drangel - 20 september 2010 07:24

Att moderaterna tog hem rösterna i detta val är inte konstigt. Man har hört strömningar i samhället länge nu. Folk vill ha kvar mer av sin lön och tänker mest på sig själva. Den enskilda ekonomin är nog den viktigaste frågan för folk i allmänhet - verklighetens folk.


Att vissa hamnar i kläm av regeringens hårdare arbetslinje skiter man i. Så länge man inte är "där" bryr man sig inte. Dessutom har sittande regering gjort ett bra jobb för svensk ekonomi. Även om de mesta handlar om att svenska banker räddades och att inte Baltikum satte sig på tvären när det gällde villkoren från Europa och främst Sverige. 


Att sverigedemokraterna tog hem en seger med sin invandrarfientliga politik är inte heller konstigt. De senaste sittande regeringarna har inte vågat ta i problemet när det gäller invandrarfrågor. Socialdemokraterna är alltför beroende av invandrarröster för att göra några som helst utspel. Moderaterna vågar inte framstå som alltför hårdnackade i invandrarfrågor när man redan klämmer till arbetslösa och andra bidragstagare. Ja, men då får vi folk som röstar såhär. 


Nu har vi alltså fått ett läge då alliansen vill söka stöd av miljöpartiet. Jag förstår fullständigt Maria Wetterstrands frustration när hon förklarar att hon inte vill sitta med i en regering som ska administrera tio nya kärnkraftverk. Det vore ett politiskt självmord.


De flesta som gick till valurnorna i år tänkte nog - det spelar inte så stor roll vilket block man röstar på. Det är ju inte så stora skillnader mellan blocken. Men se det kan det bli. Sverigedemokraternas intåg i riksdagen med 20 mandat är historiskt. Även om de andra partierna vägrar att samarbeta med dem visar det tydligt att främlingsfientligheten nu äntligen kan visa sitt rätta ansikte.


De stora förlorarna i detta val kommer än en gång bli de svagaste i samhället. De som inte kan göra sin röst hörd; bidragstagare, sjuka, djur och miljö. De utan starka röster. De som inte kan tala för sig. Djurskyddet har drabbats  hårt av neddragningarna som gjorts under alliansens styre. Snart är det miljön.


Ibland använder sig politiker av uttryck som bara känns så otroligt slitna. Känner ni igen dessa? "Vi måste komma ihåg" eller  "Låt oss nu...". När jag hörde dessa uttryck från vissa politiker mådde jag uppriktigt illa. Har de inget eget vokabulär? Jag har lust att säga till dem; Förvåna mig med eget sammansatta meningar och annorlunda ordval! Men nej, vissa väljer alltid den säkra vägen. De har alltid med sig en handbok med "politikerord" med sig i bakfickan. Detta kan verkligen skapa ett politikerförakt. 


Det finns en anledning att sverigedemokraterna nu kommit in i riksdagen. Sveriges invandringspolitik har inte fungerat och sverigedemokrater har lockat till sig missnöjda väljare. Det som är skrämmande är att de även huserar folk med extremt rasistiska åsikter. Folk som inte bara är "lite" emot invandring, utan vill ha ett fullt stopp. Det finns även hatiska inslag mot homosexuella och feminister. Detta är mer allvarligt än vad vi kan förstå.


När kameran åkte över publiken på SD:s valvaka såg jag bara män; skalliga rakade huvuden, någon med en frilla som fick mig att tänka på nazister (ni vet när det är mer rakade på sidorna) och endast tre kvinnor under hela kvällen. Innan Jimmie Åkesson gick upp på scen spelades en dansdiscolåt som fick mig att rysa av obehag. Den var så fruktansvärt dålig. Är det här en försmak av vad vi kommer få höra mer av - ett tondövt parti?  Det kanske var en miss, men sämre låtval får man leta efter. När sedan Jimmie Åkessons tog emot sitt partis jubel och hans mannar i en fotbollskör skanderade "Jimmie Åkesson - tja-la-la-la-la" flög mina tankar till människans ursrung. Ni vet för länge, länge sedan...





Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards