Alla inlägg under februari 2011

Av Anna Drangel - 14 februari 2011 06:15

Har nu plöjt igenom dagens nyheter och det var några av dessa som särskilt drog min uppmärksamhet till sig;


1. Solen har haft sin största utbrott hittills i år med ett utbrott på M6.6 från "sunspot" 1158. Denna "sunflare" kommer att nå jorden runt den 15 Februari. Det blir spännande. Vi kanske får se ett spektakulärt norrsken om det klart väder.

http://www.spaceweather.com


2. De instängda chilenska gruvarbetare fick porrtidningar och cannabis nersänt till sig. De hade tänkt skicka ner uppblåsbara dockor, men experterna resonerade att det hade blivit en sådan huggsexa om dockorna om man inte skickat ner en till varje instängd. De var ju 33 stycken så det hade blivit många dockor... Det var ju dåligt med syre därnere, så självklart hade de väl fått med sig en pump också får man förmoda.  


3. Ny stor jordbävning i Chile denna morgon. 4.40 svensk tid inträffade den med en magnitud av 6.6 Den vi såg förra året som var över 8 och den största i världshistorien. Den fick t o m jorden att wobbla. Det lutar åt att vi ser flera av dessa jätteskalv redan detta år. Antalet jordbävningar har ökat drastiskt de senaste åren. http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/recenteqsww/Maps/ortho/270_0.php#maptop


3. Noomi Rapace visar upp sig på röda mattan i London då filmen "Män som hatar kvinnor" blivit utnämnd till bästa icke engelskspråkiga film av BAFTA. Grattis Noomi! (Varför ska alltid killar kommentera tjejers utseende i kommentarsfälten?)


4. Dävrgbandmasken är på intåg i Sverige. Hittills har de hittat den i en räv i Uddevalla. Katter och hundar kan drabbas så man ska vara försiktig och tvätta händer och avmaska dem oftare om det visar sig att masken sprider sig. Usch, varför är det så äckligt med maskar och parasiter?


Av Anna Drangel - 11 februari 2011 06:53

För några dagar sedan var det värsta ståhejet kring det oväder som skulle dra in över södra Sverige. Det var varningstrianglar på alla väderkartor med både klass 3 och -2 varningar. Man varnade om en ny Gudrun-storm. Helt rätt, men nu undrar jag - var tog varningstrianglarna vägen för det oväder som nu drabbat oss i Storstockholm?


Det kunde åtminstone varit på sin plats med en liten klass 3 varning igår tycker jag. Nej, istället stod vädertjejen och svepte med armen och sa typ att det kunde bli lite besvärligt idag fredag. Vadå besvärligt? Det är ju helt stopp? Hela Stockholmsområdet är ju helt insnöat. 


Igår när jag körde hem från jobbet passerade jag 1:ans buss som kört fast vid busshållplatsen uppe på Stora Essingen. Jag tänkte lite att "ja, ja, den busschauffören var kanske inte så van vid vinterkörning..." Satt sedan sjungande, trummande på ratten med en cig i mungipan och tänkte "det här går ju som smort". Jag tänkte på hur jobbigt det är i början av alla vintrar - innan man vant sig vid snön. Men nu - ha, ha - har man ju blivit proffs på det här med vinterkörning, tänkte jag och slirade vidare hemåt. 


Vi sista avfarsvägen från stora vägen ser jag hur det blinkar av oranga lampor. Ser en lång SL-buss som har korvat ihop sig med dragspel och allt utmed vägen. Tänker samma sak där - ha, ha, - ja kan ju inte vara så lätt för alla att ratta i det här vädret. Trumtitrumtrum---


Vid sista svängen uppför backen där jag bor händer det. Hjulen börjar slira under mig. "Vad är nu detta"  tänker jag och blåser ut röken genom det halvt nervevade fönstret. Det skulle ju inte vara några problem. Jag hänger ut huvudet genom rutan och backar bakåt. Det gäller att hålla sig i hjulspåren för på sidan är snön 1 1/2 dm hög. Så tar jag sats igen. Åhej---- sådär ja. Bilen kommer ungefär 10 m högre upp. Jag har nu stängt av radion och sjunger inte längre. Backar tillbaka igen. Börjar titta mig om efter andra bilar. Inga där. Skönt - vi gör ett försök till. Nu rör sig inte bilen alls. Det går inte att komma vare sig framåt eller bakåt. Däcken slirar. Börjar det inte lukta bränt? Men gud, ryker det från motorn? 


Vid sista försöket inser jag att det är kört. Det är bara att backa försiktigt och ställa sig så nära väggrenen som möjligt. När jag hoppar ur bilen för att ta mig sista biten till fots blir det också svårt. Det är så mycket snö att jag bara kan ta 1 dm steg uppför backen. När jag kommer innanför dörren ser jag ut som en dränkt katt. Lämnar av min väska och en kasse för att ta mig bort till bilen igen. Denna gång med en pulka som jag kan dra matkassarna på. 


Så nu står bilen därnere i snöyran. Jag hoppas att plogbilen ser den under snön. Annars kanske den blir helt nerplogad i diket. 


Idag är det som sagt en sån där dag då det inte är någon idé att lämna sitt hem. Det kommer inte att gå. Alla SL-bussar är för tillfället inställda i stort sett i hela Stor-Stockholms området. Blåsten viner kring husknuten och just nu ser jag inte ut genom fönstret överhuvudtaget. Tur att strömmen fortfarande funkar...

Av Anna Drangel - 11 februari 2011 06:00

Det är helt otroligt att Mubarak fortfarande sitter kvar vid makten. Har han vax i öronen? Hade på Sky News igår för att höra om han skulle meddela sin avgång, men icke sa Nicke. Han babblade på om hur "vi egyptier ska kämpa för vårt land... bla, bla,bla...". Han stod och skröt om hur mycket han älskade sitt land och hur han vill dö på egyptisk mark. Jag tänkte elakt i mitt stilla sinne att det är ju konstigt att karln fortfarande står på benen. Själv skulle man ligga i en hög, banka på golvet, gråta patetiskt och skämmas över all spilld mjölk och förlorad heder. Det sista man skulle vilja göra vore att gå ut och hålla ett patetiskt långt tal till folket.


Här står tusentals och åter tusentals på Tahirtorget och vill bara en sak - att Mubarak ska ta och steppa ner från sin tron. Men han själv har inte fattat. Vad tror han - att han ska kunna vända folket? Att de plötsligt ska börja hurra och ropa av glädje efter hans tv-tal? 


Det är något med män med för mycket makt. Det är som om de är helt okänsliga för vad som krävs av dem. Tänker på Carl-Henric Svanberg, styrelseordförande i BP och hans försvarstal i USA efter olyckan i mexikanska golfen. Det fanns inte mycket i hans ansikte som visade att han hade någon självinsikt. Snarare kunde man ana en viss självgodhet i båda uttalanden och miner. Han borde sjävklart tagit sitt ansvar och snabbare avsagt sig sitt uppdrag.


Japaner är bra på det här med att skämmas. De är nästan lite för bra på det och ofta hör man om företagsledare och anställda som typ hoppar ut genom fönster och tar livet av sig när det misslyckas på sin post. Jag menar inte att man behöver bli så drastisk, men lite mer självinsikt kanske man skulle kunna vänta sig av vissa av världens ledare.


En ödmjukhet. En förståelse av vad som krävs av dem. Jag menar göra en ordentlig pudel, men inte en sån där ytlig på låtsas. 


Mubarak borde lyssna på sitt folk. Han borde hålla ett kort tal där han erkänner sig besegrad. Där han tar skeden i vacker hand och låter folket vinna och inte kör några krokodiltårar för att få sympati. Som det är nu försöker han bara göra folkets kamp till sin egen. Han har kidnappat den här demokratiseringsprocessen och försöker spela hjälte för återfå folks respekt. Men han har ju helt tappat den.


Hörde en egyptier säga att han borde göra det enda rätta. Typ annonsera att han är sjuk och lämna landet för ett lyxsjukhus någonstans i Europa. Det är ju så de smarta gör sorti. 


Mubarak måste ju inse att loppet är kört. Han måste lämna in. Ta upp en vit flagg och lomma iväg med svansen mellan benen, så nu äntligen folket får sin vilja igenom.


Av Anna Drangel - 2 februari 2011 08:30

Själv hade jag aldrig hört talas om henne förut då jag för några månader sedan såg ett reportage om henne på nyheterna. Det pratades om att hon kunde bli ett alternativ till ny partiledare för socialdemokraterna. Av det lilla jag såg, gjorde hon ett extremt bra intryck. Med samma blick och pondus som Anna Lindh hade, men med en mjukare framtoning. Det hon sa gick rakt in i hjärtat. Jag fick faktiskt en klump i magen.  Hon är en sådan politiker som skulle både kunna prata så att folk förstår och dessutom ge dem tårar i ögonen. Hon har en professur i ekonomisk historia från Uppsala universitet, lång erfarenhet av politisk retorik och företagande och skulle lätt klara en match med såväl Reinfeldt som Borg. 


Med sin ålder och utbildning appelerar hon till välutbildade och intellektuella medelklassväljare som står till höger, trots att hon själv säger sig stå till vänster. Hon är engagerad i miljödebatten och hon har ett ickelikt politikermanér som jag tror skulle locka många väljare- båda unga och gamla. Kanske skulle norrländska manliga väljare tycka att hon inte var tillräckligt kraftfull, men om hon efter en rond med Reinfeldt lyckas med en knock-out, kanske de skulle ge med sig. 


Så en rekommendation till alla er valarbetare, lobbyister och spin-doctors därute - Sommerstad är er "man".

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards