Alla inlägg under november 2011

Av Anna Drangel - 4 november 2011 08:06

Igår kväll fick solen ett utbrott från en ny region "sunspots" 1339 som växer extremt snabbt och är otroligt magnetiskt. Utbrottet var i storleken X1.9 men inte direkt riktat mot jorden. Men eftersom solen vrider sig kan vi inom bara en vecka drabbas av ett större solutbrott. Det är förmodligen ingen direkt fara, men ett utbrott med X-flare styrka kan orsaka elavbrott, störningar i elektronisk utrustning som satelliter, radio, gps:er och mobiler. Jag har tidigare skrivit om detta och vi har på jorden upplevt när utbrotten har orsakat större elavbrott som den i Quebec 1989. På mindre än en minut tappade halva staden sitt elnät. Jordens eget magnetfält klarade inte riktigt att stå emot de starka magnetströmmarna. Vi är just nu inne i en intensiv period i solaktiviteter. Dessa perioder inträffar ungefär var elfte år och nu är vi alltså där igen. 



Av Anna Drangel - 1 november 2011 11:17

Igår premiärvisade SVT det nya programmet där tio amerikaner kommer till Sverige och får delta i flera Robinson-liknande tävlingar. Vinnaren ska sedan få träffa sina svenska släktingar. Anders Lundin är rese... ja menar programledare.


Ett gäng amerikaner stiger iland i Torekov. Det är en typisk lite småkall sommardag.  Allt i staden är så perfekt att man nästan mår lite illa. Kullerstenslagda gator kantade av gulmålade trähus med snickarglädje. Amerikanerna uttrycker högljutt sin förtjusning över att vara i Sverige. Jag hade inga direkta förväntningar när det gällde programmet (mer än ett hopp om att jag skulle bli lite underhållen i en timme). När jag såg trailern förstod jag vad som väntade. Ett glättigt program i "2000-tals format". Och ja, jag tyckte det var underhållande! När jag läser Johan Cronemans kritik i DN blir jag lite förvånad. Han skriver att han tycker det var tillrättalagt och fördomsfullt. 

"Hade det inte varit rätt spännande att låta dem dimpa ned i Rosengård i Malmö i stället, ­de kunde ha fått en lägenhet där i några dagar", skriver han i sin krönika. - Jag vet inte Croneman... håller inte med dig där riktigt...tror inte det hade blivit så himla underhållande. Hade du suttit med under bearbetningen av detta program och kommit med det förslaget hade du definitivt blivit nerröstad.


Ibland måste man verkligen försöka skilja på underhållning och dokumentärt. Visst fanns det delar i programmet som kanske var lite larviga, men ärlig talat, ibland är det kul med fördomar. Amerikaner har inget emot att vara lite barnsliga och gillar att tävla so why not?


När Croneman satt och gnisslade tänder över programmets utformning, tänkte jag själv att "wow - vilken lyckoträff för SVT". Tänk att man kan tycka så olika om samma program. Jag tror nämligen att många, precis som jag, tyckte att programmet var underhållande. Inte seriöst, inte dokumentärt, inte med visionen att göra seriös tv - utan just bara underhållning. TV-tablån måste ju fyllas och ibland får man fylla på med lite McDonalds.


Att amerikanerna kanske får en snäv bild av Sverige är jag inte oroad av. Tids nog hinner de nog stöta på både gråa miljonstäder och tuffa invandrarorter. De hinner träffa en gäng "pratiga svenskar" som bryter mot det där fördomarna att svenskar skulle vara tysta. De hinner också göra sig bekanta med Sverige bakom kulisserna - om de vill. VIlket land brukar inte presentera sin soliga sida först? Precis som om du kom till Paris och åkte runt med en lokal bussguide. Inte skulle Frankrikes turistråd rekommendera utländska gäster att besöka Paris slumkvarter? Se de hemlösa vid Seine? Se ringlande köer utanför arbetslöshetsförmedlingen. Nej, de skulle visa upp den vackra och glättiga sidan. Precis som i "Allt för Sverige".


Det som slog mig när jag kollade på programmet var att några av mina egna "fördomar" om amerikaner faktiskt besannades; Amerikaner är barnsliga, har lätt för att visa känslor, är tävlingsinriktade, pratiga och gillar att uttrycka sina känslor framför kameran "and I just loved it". Trots de lite larviga lekarna de utsattes för gnällde de inte alltför mycket. De tog emot varenda kommentar Anders Lundin uttalade med ett "delfinklappande". Är det någon som skulle kunna tänka sig svenskar göra detsamma? Klappa händerna sådär hela tiden? Knappast! Det skulle vi svenskar definitivt inte göra!


I början av 80-talet reste jag runt med en kör (Spiralkören) i USA's östra svenskbygder. Vi uppträdde i kyrkor och sjöng folkmusik med jazzanslag. Det var en upplevelse måste jag säga. Här klappade man händerna och tjoade i kyrkan - inne i kyrkan. Man till och med skrattade i kyrkan. (Får man verkligen göra såhär kom jag ihåg att jag tänkte.) Efter konserterna blev vi "utlottade" till amerikanska familjer vi skulle få spendera natten hos. Väl hemma hos den amerikanska familjen, efter en Budweiser och jordnötter, kom vi in på lite allvarligare frågor. De "givmilda" amerikanerna erbjöd sig att bli värdfamilj åt oss om vi ville "hoppa av". Först fattade vi ingenting. Vadå hoppa av? Hoppa av kommuniststaten Sverige med Palme i spetsen såklart. Komma och bo hos dem. Jag minns detta än i dag som något overkligt. Om synen på Sverige som kommuniststat lever kvar än idag vet jag inte. Nu är det väl mer Volvo, köttbullar och IKEA som är svenskhet i deras ögon.  


Visst, kanske man inte ska fokusera på kulturers olikheter och göra anspråk på sanningar, men om "sanningen" ska fram så visst ligger det något i vad som symboliserar svenskhet eller en typisk amerikan. Att det sedan finns olikheter och att alla inte faller ner i den "förutbestämda mallen" är väl ganska självklart. Jag brukar hålla med Croneman i det mesta, men den här gången tycker jag han närmar sig "gnällig gubbe". Slappna av lite... Det är lite som att en matrecensent skulle välja att ta med McDonalds när han ska skriva om restauranger på Östermalm.

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards