Alla inlägg den 10 november 2006

Av Anna Drangel - 10 november 2006 18:19

Det finns olika sätt att minska arbetslösheten på. Ett är att öka löneklyftorna mellan olika yrken, ett annat är en ökad samordning av lönestrukturen i ett land. Karl-Oskar Lindgren har disputerat med en avhandling om arbetslöshet - "Roads from unemployment" och menar att vi nu med borgerliga alliansen går mer mot den amerikanska modellen. Ökade löneklyftor, svagare fack, sänkt arbetslöshetsersättning, inga minimilöner och uppluckrat anställningsskydd. Detta är alltså de nya moderaternas väg mot lägre arbetslöshet. Något som också förespråkas av bl a EU-kommissionen. Visst, det fungerar säkert, men till vilket pris?Vad jag undrar över är hur många svenskar som ger Alliansen credit för att arbetslösheten just nu går ner. Det tar längre tid än så för att se effekterna av deras styre. De vi ser nu är bl a Nuders förtjänst. Han känner sig nog oerhört frustrerad, medan Reinfeldt klappar händerna av glädje. Det ska bli intressant att se vad som händer när dessa förändringar som jag nämnt ovan går igenom. Jag är ganska säker på att vi får ett samhälle som inte är lika trevligt. Mer och mer kriminalitet, fler ghetton, mer orättvisa, folk som jobbar hårdare än någonsin med sina lågstatusjobb men inte får något för det och fler människor som slås ut. Vi får se. Jag ska inte måla fan på dörren även om jag just gjort det. Det får jag vänta med tills om sisådär 6 månader.

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards