Alla inlägg den 13 april 2007

Av Anna Drangel - 13 april 2007 09:48

Jag är just nu hormonmässigt på väg in i PMS* häxetillståndet. Det är det tillstånd innan mens, när kroppen bara reagerar instinktivt. Tankar passerar inte via hjärnan längre. Logik och tålamod är som bortblåsta. Vad är logik förresten? Det går liksom inte att hålla emot ilskan längre. Man har under en månad gått runt och knipit käft över saker som irriterat en. Bitit ihop och gnisslat tänder. Man känner liksom att... aaaahhhhhggggrrrr... Ett guturalt stenåldersskrik ligger och väntar under struphuvudet. Jag känner att den kommande vecka kommer vara ett litet helvete för min omgivning. Men... jag är samtidigt full av energi och har kommit på att jag under PMS-perioden är otroligt handlingskraftig. Jaa, faktiskt känner jag mig så stark under mina värsta PMS-attacker att jag med lätthet skulle kunna lyfta träd som fallit över någon. Eller lyfta upp en bil om ett barn hamnat under. Ja... Eller såna hjältesaker. Istället för att hålla på med en massa förebyggande medicinering för detta tillstånd, borde man istället ha skrik och slagsmålssessioner. Kanske kunde alla PMS-kvinnor och klimakteriekärringar i Sverige tillsammans driva någon sorts generator som alstrar el eller nåt...*PMS eller Premenstruell symptom. Kan påverka kvinnor att begå grova brott (eller de drömmer om att göra det ivarje fall). PMS påverkar känslorna och man blir mer aggressiv, kan vilja slåss, bråka, spotta och fräsa och allmänt vilja förnedra sin idiotförklarade omgivning (ofta finns det fog för dessa tankar och känslor). Vissa kan drabbas av en plötsligt övervällande sexuell lust och få för sig att ta på sig en vikingadräkt med horn och åka ut på haven och dräpa småpojkar... (detta är dock inte vetenskapligt belagt). I största allmänhet kan PMShäxetillståndet jämföras med att ta en cocktail av anabola steroider, dricka alkohol och samtidigt vara otroligt arg. Det sägs att den svenska midsommarstången är en symbol för fruktbarhet. Detta stämmer inte. Midsommarstången är en fallosliknande symbol som PMS påverkade kvinnor under stenåldern använde att slå på med en jättelik hammare (den såkallade Thors hammaren) Dessa riter företogs alltid på nätterna under månglansen. När sedan Sverige blev kristet skrevs historien om och plötsligt hette det att midsommarstången var en hedersvärd fruktbarhetssymbol.

Av Anna Drangel - 13 april 2007 09:34

Hur står det still med människorna? Efter att ha kollat runt lite på nyheterna chockas jag över hur många idioter som finns därute. De svenska nyheterna har den senaste tiden varit full av historier om kvinnor som mördas av sina män eller exmän, om kvinnor som misshandlas, våldtas och brännmärks. Om unga kvinnor - barn - som utnyttjas sexuellt, plågas och torteras. Jag vill inte vara för gnällfeministisk, men jag kan inte låta bli att se att de flesta förövarna är män. Ändå har vi i Sverige ju kommit så långt i jämställdheten. Hur fan ser det då ut i resten av världen? Back to stoneage. Jag vågar inte ens tänka på hur många kvinnor som mördas och torteras dagligen av sina män runt om i världen. Hur många barn som utsätts för incest ständigt och jämt. Hur många småtjejer som gifts bort till elaka gubbar.Vad ska man göra? Vad fan ska man göra när så många kvinnor till och med själva väljer att fortsätta utsätta sig för olika sorters förtryck. Varför görs inte fler uppror över dessa missförhållanden i världen? Eller är det det som händer? Är det därför så många kvinnor slås sönder och samman? För att de har satt sig upp mot något. För att de har valt att lämna ett förtryck. Är det då dom blir bestraffade. Även kollektivt?

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards