Direktlänk till inlägg 23 januari 2009

önska Barack Obama lycka till

Av Anna Drangel - 23 januari 2009 07:31

Vad skulle du vilja säga till Barack Obama? undrade DN häromdagen och ville att man skulle sms:a ett meddelande till tidningen. Jag tänkte länge att jag skulle skriva något. Efter lite närmare eftertanke kom jag på att ingenting var av intresse. Vem skulle vara intresserad av vad jag har att skriva? Barack? DN's redaktion? DN's läsare? Knappast. Till saken hör att man kunde vinna Baracks självbiografi. Vad och hur kriteriena var för hur DN skulle välja ut en vinnare sas inte. Kanske skulle någon lottas ut. Jag har svårt att tänka mig att någon på DN's redaktion kommer att läsa alla sms. Hilda från Alvesta sms:ar in på sin nya mobiltelefon och skriver "Lycka till Barack!". Jippiho vad intressant. Om man vill säga något till Barack vill man inte gärna göra det via ett SMS! Vad kan bli mer torftigt?


Jag är ändå lite nyfiken på hur DN tänkte här. Vad kan man möjligtvis vilja trycka in i ett sms till USA's president? Skulle det vara en blaha blaha hälsning? Skulle den vara rolig? Hur intressant är egentligen ett "Lycka till" från en DN-läsare som Barack själv aldrig kommer att läsa, eller ingen annan heller för den delen. Hur spännande är sms:et  "Hälsningar från familjen Eriksson i Gläntan..." eller "Vi håller på dig Oabama!" Nej precis... det är så

otroligt ointressant. Det är ingen som är intresserad av vad jag eller någon annan av DN's läsare har att säga till Barack Obama i formen av ett sms.


Hur många lyckönskningar Barack än får, kommer han ha ett helvete det första året vid makten. Ingen människa på denna jord har kapaciteten att rätta till alla orättvisor och all galenskap den närmaste framtiden här i världen eller i USA för den delen. Inte ens en svart Messias med folkets stöd bakom sig. Nej, han är bara en människa av kött och blod. Förmodligen suckar både hans fru och mamma över några bisarra egenheter som ingen av dem står ut med. Han är vältalig, ja, det kan man inte ta ifrån honom. Han är älskad av folket, det stämmer det med. Men hur han därifrån ska ro i hem det hela, vetifan. 


Det största trumfkort Barack har är just att han är svart. Vi vet alla att han är hyperintelligent, men det är inte det som kommer att skapa förändringen som alla väntar på. Förändringen i världens mäktigaste land har gått har gått från "WASP" till "BAP". (Dvs WASP - white anglo saxon protestant (male)till Black African Protestant (male). Detta faktum kommer skapa många spännande clascher här framöver i Barack Obamas kontakter med ledare från världens alla hörn och jag tror faktiskt är det som blir den största förändringen i världens ledarskap. Han har rubbat den hierarkiska maktbalansen. För kvinnor att ta den positionen i världen har vi fortfarande att vänta på. För en så stor "change" är världen ännu inte mogen. Hade Hillary blivit president hade det verkligen kunnat rubba maktbalansen, men på den dagen får vi vänta.


När jag drömde om Barack och Hillary för något år sedan - vem av dem som skulle vinna, drömde jag att Baracks change bestod i att uteliggare på New Yorks gator skulle bli bagare istället. Vilket resulterade i att det blev väldigt konstiga limpor bakade där in the heart of the apple. Jag hoppas att förändringen blir smartare än så. Inte det att jag inte önskar att uteliggare ska få jobb, men en förändring måste blandas med klokhet. Vad jag nu ville säga med det...


I have a dream, sa Martin Luther King.... Ja, vem fan har inte drömmar tänker jag... 

http://annadrangel.bloggagratis.se/2008/01/23/467114-barack-obama-vs-hillary-clinton/

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Drangel - 28 mars 2012 11:38

skriver man på Dagens Industris ledarsida den 24 mars 2012.    Det beror ju på tänker jag. Om man tittar ur ett globalt perspektiv så är det ju välkänt att företag flyttar sin verksamhet till sk låglöneländer. Där de anställda har dålig arbetsmil...

Av Anna Drangel - 3 mars 2012 11:00

Det har snart gått ett år sedan den fruktansvärda naturkatastrofen i Japan. Skadorna efter tsunamin kommer att vara kännbara för lång framtid. I Fukushima kommer skadorna efter härdsmältan i kärnkraftverket Daichi vara kännbara flera generationer fra...

Av Anna Drangel - 24 januari 2012 09:30

Tycker det är lite konstigt att man inte har mer har uppmärksammat att man ska bygga ett kärnkraftverk i norra FInland inte mer än 20 mil från den svenska gränsen. Det läskiga i den här historien är att svenska staten är med och lånar ut pengar till ...

Av Anna Drangel - 20 januari 2012 16:59

enligt senaste nyhetssändningen. Och det är nog tur det, för de nissarna de har presenterat istället för Juholt går ju helt bort. Jag tänker inte gå in på varför jag tycker det, men de föreslagna kandidaterna är som att hålla upp 8 svartvita foton - ...

Av Anna Drangel - 15 januari 2012 09:49


Det är många som undrar hur en olycka av den här kalibern ska kunna inträffa på ett modernt skepp i totalt lugnt väder. Kaptenen är anhållen, men menar att det inte synts något grund på "kartan" (dvs GPS:en). Även om anledningen till olyckan inte är ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards