Fick detta svar från en Etiska Rådet:
Hej Anna,
Till att börja med vill jag gärna informera om att Etiska Rådet för Betalteletjänster (ERB) har till uppgift att utarbeta och vidmakthålla etiska regler för innehållet i den information som lämnas på betalteletjänster och marknadsföringen av dessa. Med betalteletjänster avses de tjänster som nås med prefixen 0900, 0939, 0944 och 099 samt de mobila betalteletjänsterna som nyttjar s k kortnummer för SMS-chat etc.
Dessutom skall Rådet pröva ärenden som inkommer eller upptas på Rådets initiativ. Dessa ärenden kan avse såväl marknadsföring som innehållet på tjänsterna. ERB har utarbetat ett antal etiska regler för dessa områden.
Rådet har enligt avtal möjlighet att, när ett företag funnits bryta mot de etiska reglerna, rekommendera berörd teleoperatör att säga upp abonnemangsavtalet för aktuell linje. För ytterligare information om Rådet se vår hemsida:
www.etiskaradet.se.
Det synes som om du eller någon annan som nyttjat aktuell mobiltelefon har startat en prenumerationstjänst av något slag hos företaget Netsize/SD&P Media. En sådan tjänst kan inte inledas utan att någon aktivt beställer eller konfirmerar en beställning via mobiltelefonen. När man beställer via företagets marknadsföring på t ex Internet så uppmanas man först att skriva in sitt mobilnummer i en ruta och därefter klicka på en knapp märkt "Fortsätt" eller "Nästa". Då skickar företaget att kostnadsfritt sms som utöver en unik pinkod även innehåller information om att det är en prenumerationstjänst, prisinformation, frekvens på meddelanden, kontaktinformation och information om hur man stoppar tjänsten. Samma information lämnas också på marknadsföringssidorna på Internet. Konsumenten läser sedan själv av pinkoden och skriver själv in den i en ruta på den sida som nu kommit upp på skärmen. På så vis sluts cirkeln och tjänsten aktiveras. Företaget skickar då ytterligare att välkomst-sms-meddelande med information om tjänsten, pris, kontaktinformation och information hur man avslutar tjänsten.
Jag ska försöka hjälpa dig med problemet men behöver veta vilket mobilnummer det är som debiterats för den aktuella tjänsten. Om du återkommer med den informationen kan jag kontakta ansvarigt företag och begära en redogörelse för vad som förevarit i ärendet.
För att avsluta en prenumerationstjänst kan man skriva endast ordet stopp i ett sms och skicka det till samma kortnummer som man gång beställt tjänsten genom. Man ska alltså inte svara direkt på det sms man får utan klicka fram för att skriva ett nytt sms och i det skriva ordet stopp och skicka till aktuellt kortnummer. Den tjänst jag tror du aktiverat använder kortnumret 72727.
Med vänlig hälsning
Xxxxxx Xxxxxxxx
ERB
olle
8 juni 2009 14:48
Hej.
Har råkat ut för precis samma öde som du.
Håller helt med dig om att ett sådant här företag och deras "metoder" skulle utplånas.
Blev lika förbannad som du.
http://Dr Angel´s blogg
Pontus
11 augusti 2009 16:51
Fick exakt samma svar idag 11 aug. -09.
Trodde i min enfald att det var "lite" personligt. Undrar om man vågar lämna sitt nummer? Funderar på att hoppa över det. Hur gjorde du?
Lättad
15 september 2009 08:36
Tack ERB för rådet!
Har skickat SMS till 72572 och fått omedelbart svar om
att "tjänsten" upphör. Några hundralappar fattigare, en
erfarenhet rikare:-)