Alla inlägg den 6 juni 2009

Av Anna Drangel - 6 juni 2009 08:13


Företaget grundare säger till Aftonbladet: – Vi gör ingen moralisk värdering av produkterna, säger Alexander Vlasblom på Netsize. Nej, tacka fan för det. När man kan tjäna 82 miljoner på ett år och bara ha fem anställda.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5263770.ab


Och för den delen... vad är Vlasblom för j-a efternamn??? Utan att göra några moraliska värderingar alltså... Godnatt!

Av Anna Drangel - 6 juni 2009 08:03


Hej Xxxxxx!Tack för svaret. Jag inser att när det gäller den juridiska biten är det kört. Det jag undras över är hur sjutton man ska hitta den informationen du pratar om. Jag såg då inga villkor. Jag förväntade mig inga. Jag hade ingått en tävling och det syntes inga förbehåll när man svarade på några tävlingsfrågor. (Och ni ska veta att jag tänkte till innan jag svarade på frågorna på nätet. Jag tänkte att det värsta som kunde hända var att någon spammade min brevlåda. Jag hade ju inte direkt lämnat ut ett kortnummer...)



Jag anser att företaget sysslar med oetisk marknadsföring. Informationen om att denna tävling kostar pengar borde synas tydligare. Man förväntar sig inte att det ska kosta pengar att vara med i en tävling som dessutom har några frågor du ska besvara. Jag fick intrycket att tävlingen var ett samarbete mellan bilmärket MINI och något reklamföretag. 
Företaget vet precis vad dom håller på med. Dom håller sig inom lagens råmärken. På ett extremt fult sätt. Eftersom så många med mig har blivit lurade, måste det finnas några sätt att tvinga företaget bli mycket mer tydliga med att "om du svarar på detta mail kommer det att kosta si och så mycket". 
Deras "innehållsdeklaration" om tjänsten har enorma brister. Det borde finnas mycket tydligare regler om hur företag får marknadsföra sådana dyra tjänster. 

Jag vet inte om jag har lyckats avbeställa tjänsten eller inte. Det märker jag först nästa månad när räkningen kommer.  Det finns inget sätt man hos Telia kan uppdatera sig kontinuerligt om företaget har dragit pengar eller inte sedan jag försökt avbeställa. Telia och andra operatörer borde, tycker jag, kunna lägga in någon varningston för sms och tjänster som kostar pengar. Dessutom borde specifikationen på fakturan tydligare visa att du prenumererar på en tjänst. 
Det handlar väl egentligen om att förbättra regelverket för hur såna här företag får marknadsföra. Kan det stå "rökning dödar" med stora bokstäver på ett litet cigarettpaket, borde man kunna hitta sätt att det tydligare står att man har anmält sig till en tjänst som kostar ca 300 kr/ månaden utan att du har en aning om att du anmält dig till en dyr betaltjänst.
Med vänlig hälsning
Anna Drangel

Av Anna Drangel - 6 juni 2009 08:00

Fick detta svar från en Etiska Rådet:


Hej Anna,

Till att börja med vill jag gärna informera om att Etiska Rådet för Betalteletjänster (ERB) har till uppgift att utarbeta och vidmakthålla etiska regler för innehållet i den information som lämnas på betalteletjänster och marknadsföringen av dessa. Med betalteletjänster avses de tjänster som nås med prefixen 0900, 0939, 0944 och 099 samt de mobila betalteletjänsterna som nyttjar s k kortnummer för SMS-chat etc.

Dessutom skall Rådet pröva ärenden som inkommer eller upptas på Rådets initiativ. Dessa ärenden kan avse såväl marknadsföring som innehållet på tjänsterna. ERB har utarbetat ett antal etiska regler för dessa områden.

Rådet har enligt avtal möjlighet att, när ett företag funnits bryta mot de etiska reglerna, rekommendera berörd teleoperatör att säga upp abonnemangsavtalet för aktuell linje. För ytterligare information om Rådet se vår hemsida:www.etiskaradet.se.

Det synes som om du eller någon annan som nyttjat aktuell mobiltelefon har startat en prenumerationstjänst av något slag hos företaget Netsize/SD&P Media. En sådan tjänst kan inte inledas utan att någon aktivt beställer eller konfirmerar en beställning via mobiltelefonen. När man beställer via företagets marknadsföring på t ex Internet så uppmanas man först att skriva in sitt mobilnummer i en ruta och därefter klicka på en knapp märkt "Fortsätt" eller "Nästa". Då skickar företaget att kostnadsfritt sms som utöver en unik pinkod även innehåller information om att det är en prenumerationstjänst, prisinformation, frekvens på meddelanden, kontaktinformation och information om hur man stoppar tjänsten. Samma information lämnas också på marknadsföringssidorna på Internet. Konsumenten läser sedan själv av pinkoden och skriver själv in den i en ruta på den sida som nu kommit upp på skärmen. På så vis sluts cirkeln och tjänsten aktiveras. Företaget skickar då ytterligare att välkomst-sms-meddelande med information om tjänsten, pris, kontaktinformation och information hur man avslutar tjänsten. 

Jag ska försöka hjälpa dig med problemet men behöver veta vilket mobilnummer det är som debiterats för den aktuella tjänsten. Om du återkommer med den informationen kan jag kontakta ansvarigt företag och begära en redogörelse för vad som förevarit i ärendet.   

För att avsluta en prenumerationstjänst kan man skriva endast ordet stopp i ett sms och skicka det till samma kortnummer som man gång beställt tjänsten genom. Man ska alltså inte svara direkt på det sms man får utan klicka fram för att skriva ett nytt sms och i det skriva ordet stopp och skicka till aktuellt kortnummer. Den tjänst jag tror du aktiverat använder kortnumret 72727. 


Med vänlig hälsning

Xxxxxx Xxxxxxxx

ERB 

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards