Alla inlägg den 15 mars 2009

Av Anna Drangel - 15 mars 2009 12:23

Det var kul att Malena Ernman vann med den för melodifestivalensammanhang något udda  låten "La Voix (Fredrik Kempe). Det är också kul att två lite äldre tjejer som inte är så himla helylle, lyckas nå toppen. Dessutom verkar både Malena och Caroline af Ugglas helt wild and crazy vilket är spännande.


Min egen favorit Snälla, Snälla kom först på andra plats, men det är väl en sån där låt som man antingen älskar eller hatar. Det var tydligen inte många röster som skilde låtarna åt.


Mina gamla barndomsvänner Åsa och Saara var över på middag igår. Efter middagen åkte ju självklart tv:n på. Vi hade inte riktigt samma idéer om vilken låt vi ville skulle vinna. Men när jag försökte ringa in på "Snälla, Snälla" var det fel på linjen. Telefonsystemet var väl helt enkelt totalt överbelastat. Det var ju över en miljon som ringt in och röstat! Jag tyckte de sa att Radiohjälpen fått in tre och en halv miljon eller nåt. Tur för Radiohjälpen att det är svenska telefonledningar vi har och inte typ bulgariska eller nåt...


Åsa berättade att på hennes barns dagis var just låtarna "La Voix" och "Snälla, Snälla" favoriter. Dagisbarnen hade till och med lärt in Caroline af Ugglas gester och miner. Det är ju hur kul som helst! Speciellt när de lär sig sjunga med i en text som är allt annat än barnvänlig... Tänk er dagisbarn på fyra fem som sjunger:


Ja, för igår när du gick
i sista blicken som jag fick
Jag kunde se.
Ja, jag kunde se.
Jag såg du var på väg
till en annan kvinna
bort från mig.


Men som dagisfröken föredrar man nog ändå att barnen sjunger "Snälla, Snälla" framför "La Voix". Annars blir det väl fram med öronpropparna.

Det är illa nog med vuxna som ska försöka sig på lite opera. Jag gjorde det själv några gånger igår tills min kille sa - "Ja, ja Anna. Det räcker nu..."


Har haft låten i huvudet hela natten och när jag vid fyratiden släppte in katterna, vad snurrar då i hårddisken. Jo "La Voix" såklart! Jag kunde helt enkelt inte släppa den - eller rättare sagt, min hjärna kunde det inte. Jag är en sån där som om jag tycker att om en låt påminner om en annan - då bara måste jag ta reda på vilken det är. En musikprofessor från Stockholms Universitet tyckte att Malenas låt hade tydliga paralleller med  ”Nessun dorma” från Puccinis opera ”Turandot” (1926). Själv funderade jag först på det klassiska stycket som användes i "Beppes godnattstund" från 70-talet. (Kommer inte ihåg vad det heter just nu, men det är samma typ av nedgång av ackorden som i "Whiter Shade of Pale"(Procol Harum 1967)... Hmmm... Nu kom jag på det - det är ju Bachs "Air" jag tänker på. Men det är inte den låten som jag letar efter. Det är denna;


http://www.youtube.com/watch?v=VgYd2SpqVMQ 

"Vi bygger oss en båt" (Text & musik: Bengt Palmers-Björn Skifs).

Gå in själva och lyssna får ni se. Visst påminner dessa låtar otroligt mycket om varandra förutom att Malenas sång är att föredra framför barnkören...

När man sedan fått in  "Vi bygger oss en båt" i huvudet, ja, då är det bara att hoppa över till Malenas. Men, visst - plagiat är det ju trots allt inte. Bara något som man tycker att man har hört förut som var väldigt behagligt.

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards