Direktlänk till inlägg 17 augusti 2010

Utbyggnaden -dagbok 1

Av Anna Drangel - 17 augusti 2010 07:48

Vi ska bygga ut huset. Inte mycket, men den nuvarande verandan ska bli en del av huset. Samtidigt lägger vi om taket. Idag kom teglet. Vi stod länge och valde mellan betong och tegel, men nu blir det tegel ivarje fall. Det går inte att komma ifrån att det är snyggare i längden. Visserligen ser vi inte mycket av taket, vi bor uppe på ett berg. Men det blir snyggare för de som flyger över...


Vår snickare tog emot lastbilen som kom fullastad av tegel tidigt i morse. Vi behövde inte vara med, sa han. Vi har en ledig dag idag efter att ha varit nere i Uddevalla på bröllop. Då kan det vara skönt med en sovmorgon. Är fortfarande lite sliten. Vaknade ändå när jag hörde lastbilen komma. Med lastbilens lyftkran lyfte dem teglet så högt upp på stigen som möjligt. Fönstren kom också. En och sextio meter långa treglasfönster är inte lätta och vi behöver få upp dom till huset snart. Funderar fortfarande på hur de ska gå till - jag med min dålig rygg! Vi kanske borde beställa en helikopter som kan lyfta upp allt.


På torsdag ska jag till kommunen. De vill diskutera utbyggnaden och min plan för det hela. Bygglov har jag fått, men nu ska det också beslutas om jag kan vara både byggherre och kvalitetsansvarig. Man kan ju verkligen tycka att 13 kvm utbyggnad (som redan idag ligger som en altan med grund och under tak) inte ska behöva en kvalitetsansvarig, men så är det ivarje fall. Här är punkterna jag ska redovisa i mötet med kommunen. Alla punkter ska vara med och hänsvisas till lagparagrafer och boverkets regler;


1.Bärfömåga/Stadga/Beständighet

2.Hygien/Hälsa/Miljö

3.Hushållning med vatten och avfall

4.Säkerhet vid användning

5.Lämplighet för avsett ändamål

6.Skydd mot buller

7.Tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- och orienteringsförmåga

8.Säkerhet i händelse av brand

9.Energihushållning och värmeisolering


Det känns mer som om det är ett polisförhör jag ska till hos kommunen. Inte ett byggsamråd. Att jag har blivit anklagad för mord (vet ännu ej på vem) och att jag dumdristigt nog bestämt mig för att försvara mig själv. (Jag som hade trott att det hade räckt med ett telefonsamtal till kommunen för att berätta att vi är startklara. Jag menar, bygglov har vi ju redan).


Punkt 7 i kontrollplanen kan ju jag och handläggaren jag ska träffa sitta och småprata om länge. Vi kanske till och med kan fika en stund. Jag kan berätta om alla vintrar när man kommer hem med flera kassar mat. Om hur det är att ta sig upp för en hal isig stig. Handläggaren kan gärna anteckna i sitt protokoll. För att inte tala om de kvällar man varit ute på krogen... Man liksom hasar på samma ställe. Kommunen kan ju inte direkt begära att vi ska spränga bort kullen och ordna bilväg upp till huset för 13 kvm utbyggnad... Kommer någon i rullstol eller har nedsatt orienteringsförmåga och hälsar på så får vi väl bära upp dem till huset! Ner kommer man ju som bekant alltid...


Jag hoppas att det går bra i varje fall. Lite nervös är jag nog. Igår satt jag hela dagen och förberedde alla papper. Det är mycket med det jordiska.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Drangel - 28 mars 2012 11:38

skriver man på Dagens Industris ledarsida den 24 mars 2012.    Det beror ju på tänker jag. Om man tittar ur ett globalt perspektiv så är det ju välkänt att företag flyttar sin verksamhet till sk låglöneländer. Där de anställda har dålig arbetsmil...

Av Anna Drangel - 3 mars 2012 11:00

Det har snart gått ett år sedan den fruktansvärda naturkatastrofen i Japan. Skadorna efter tsunamin kommer att vara kännbara för lång framtid. I Fukushima kommer skadorna efter härdsmältan i kärnkraftverket Daichi vara kännbara flera generationer fra...

Av Anna Drangel - 24 januari 2012 09:30

Tycker det är lite konstigt att man inte har mer har uppmärksammat att man ska bygga ett kärnkraftverk i norra FInland inte mer än 20 mil från den svenska gränsen. Det läskiga i den här historien är att svenska staten är med och lånar ut pengar till ...

Av Anna Drangel - 20 januari 2012 16:59

enligt senaste nyhetssändningen. Och det är nog tur det, för de nissarna de har presenterat istället för Juholt går ju helt bort. Jag tänker inte gå in på varför jag tycker det, men de föreslagna kandidaterna är som att hålla upp 8 svartvita foton - ...

Av Anna Drangel - 15 januari 2012 09:49


Det är många som undrar hur en olycka av den här kalibern ska kunna inträffa på ett modernt skepp i totalt lugnt väder. Kaptenen är anhållen, men menar att det inte synts något grund på "kartan" (dvs GPS:en). Även om anledningen till olyckan inte är ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards