Direktlänk till inlägg 23 september 2010

Svar på kommentar

Av Anna Drangel - 23 september 2010 08:16


Hej Idde! Tack för din kommentar. Vad jag menar är att jag tycker just sossar väldigt ofta är överdrivet politiskt korrekta. Där uttalanden som "vi måste komma ihåg..." haglar. Det gäller inte bara invandrarpolitiken, utan det är många frågor där man alltid gör slätstrukna uttalanden. Ibland måste man kunna påtala brister utan att på det sättet vara emot invandring. Där tror jag en del partier, bl a socialdemokraterna, missat tåget. Men ingen vill framstå som invandrarfientlig och speciellt inte ett parti som har en större andel fattiga invandrare som röstar på dem. Det var det jag menade. 
Då vi i Sverige är världskända för höga skatter och höga bidrag är det lätt att förstå att folk i svåra tider tittar snett på människor som lever på bidrag, men skulle kunna jobba (detta gäller självklart alla - svenskar som invandrare). Om man sneglar till USA och England som i vissa hänseenden lyckats bättre med integration kanske det hänger samman med att man där inte har haft samma bidragssamhälle. Folk har helt enkelt kastats ut i jobb på ett helt annat sätt. Bra eller dåligt vet jag inte. Jag vill bevara ett väl fungerande välfärdssamhälle, men det kräver också att det inte missbrukas. 
Andra frågor som diskuterats är bagateller i sammanhanget men som säkert stör vissa; Ska man flagga med svensk flagga på avslutningsdagen i en skola som har mest invandrare? Ska man ha luciatåg på ett dagis med bara fem svenska barn? Ska barn gå till kyrkan på sommaravslutningen? Ska en lärare kunna bära burka? 
Svenskar har en väldigt kluven bild av sin nation. Vi vill inte framstå som nationalister, men har ändå själ och hjärta på svensk mark. Detta gör att vi nog framstår som osäkra och mjäkiga i utlänningars ögon. Vi är helt enkelt beiga och neutrala. Bra om du står i öknen när det är krig, men kanske mindre smickrande om du vill framstå som en hjälte...
När det gäller frågan om att sälja ut hyresrätter är jag kluven. Även om en familj blir lovade att bo kvar i en sin bostad vid ombildning för samma hyra, måste det kännas osäkert om man vet att man inte är kreditvärdiga att ta lån för att köpa sin bostad. Dessutom innebär detta automatiskt att det bara är folk som kan ta bostadslån som tillslut kan bo i innerstan. Håller med om att det inte är bra. Samtidigt kan jag förstå barnfamilj som har bott i sin lägenhet i 15 år där hyresvärden inte gör tillräckliga insatser för att hålla lägenheten fräsch och där du vill t ex kakla badrummet, men inte har lust att bjuda hyresvärden på 150 000 kr.
 

Svar på kommentar jag fick på min blogg (se nedan).


Tack för din kommentar. Vad jag menar är att jag tycker just sossar väldigt ofta är överdrivet politiskt korrekta. Där uttalanden som "vi måste komma ihåg..." haglar. Det gäller inte bara invandrarpolitiken, utan det är många frågor där man alltid gör slätstrukna uttalanden. Ibland måste man kunna påtala brister utan att på det sättet vara emot invandring. Där tror jag en del partier, bl a socialdemokraterna, missat tåget. Men ingen vill framstå som invandrarfientlig och speciellt inte ett parti som har en större andel fattiga invandrare som röstar på dem. Det var det jag menade. 
Då vi i Sverige är världskända för höga skatter och höga bidrag är det lätt att förstå att folk i svåra tider tittar snett på människor som lever på bidrag, men skulle kunna jobba (detta gäller självklart alla - svenskar som invandrare). Om man sneglar till USA och England som i vissa hänseenden lyckats bättre med integration kanske det hänger samman med att man där inte har haft samma bidragssamhälle. Folk har helt enkelt kastats ut i jobb på ett helt annat sätt. Bra eller dåligt vet jag inte. Jag vill bevara ett väl fungerande välfärdssamhälle, men det kräver också att det inte missbrukas. 
Andra frågor som diskuterats är bagateller i sammanhanget men som säkert stör vissa; Ska man flagga med svensk flagga på avslutningsdagen i en skola som har mest invandrare? Ska man ha luciatåg på ett dagis med bara fem svenska barn? Ska barn gå till kyrkan på sommaravslutningen? Ska en lärare kunna bära burka? 
Svenskar har en väldigt kluven bild av sin nation. Vi vill inte framstå som nationalister, men har ändå själ och hjärta på svensk mark. Detta gör att vi nog framstår som osäkra och mjäkiga i utlänningars ögon. Vi är helt enkelt beiga och neutrala. Bra om du står i öknen när det är krig, men kanske mindre smickrande om du vill framstå som en hjälte...
När det gäller frågan om att sälja ut hyresrätter är jag kluven. Även om en familj blir lovade att bo kvar i en sin bostad vid ombildning för samma hyra, måste det kännas osäkert om man vet att man inte är kreditvärdiga att ta lån för att köpa sin bostad. Dessutom innebär detta automatiskt att det bara är folk som kan ta bostadslån som tillslut kan bo i innerstan. Håller med om att det inte är bra. Samtidigt kan jag förstå barnfamilj som har bott i sin lägenhet i 15 år där hyresvärden inte gör tillräckliga insatser för att hålla lägenheten fräsch och där du vill t ex kakla badrummet, men inte kan göra det för att du inte har lust att bjuda hyresvärden på 150 000 kr kan känna sig stressade.



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Drangel - 28 mars 2012 11:38

skriver man på Dagens Industris ledarsida den 24 mars 2012.    Det beror ju på tänker jag. Om man tittar ur ett globalt perspektiv så är det ju välkänt att företag flyttar sin verksamhet till sk låglöneländer. Där de anställda har dålig arbetsmil...

Av Anna Drangel - 3 mars 2012 11:00

Det har snart gått ett år sedan den fruktansvärda naturkatastrofen i Japan. Skadorna efter tsunamin kommer att vara kännbara för lång framtid. I Fukushima kommer skadorna efter härdsmältan i kärnkraftverket Daichi vara kännbara flera generationer fra...

Av Anna Drangel - 24 januari 2012 09:30

Tycker det är lite konstigt att man inte har mer har uppmärksammat att man ska bygga ett kärnkraftverk i norra FInland inte mer än 20 mil från den svenska gränsen. Det läskiga i den här historien är att svenska staten är med och lånar ut pengar till ...

Av Anna Drangel - 20 januari 2012 16:59

enligt senaste nyhetssändningen. Och det är nog tur det, för de nissarna de har presenterat istället för Juholt går ju helt bort. Jag tänker inte gå in på varför jag tycker det, men de föreslagna kandidaterna är som att hålla upp 8 svartvita foton - ...

Av Anna Drangel - 15 januari 2012 09:49


Det är många som undrar hur en olycka av den här kalibern ska kunna inträffa på ett modernt skepp i totalt lugnt väder. Kaptenen är anhållen, men menar att det inte synts något grund på "kartan" (dvs GPS:en). Även om anledningen till olyckan inte är ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards