Alla inlägg den 18 mars 2010

Av Anna Drangel - 18 mars 2010 09:39

För en svensk synes den upprördhet rondellhunden Mohammed ha skapat helt overklig och ofattbar. Eftersom de flesta svenskar inte brinner så i själ och hjärta för någon religion (eller för något överhuvudtaget för den delen) är det så svårt för oss att förstå den ilska som detta har väckt i den muslimska världen. Vi förstår det helt enkelt inte. Jag undrar: finns det något en svensk skulle uppröras över på samma sätt? När känner sig en svensk kränkt egentligen? Är det när man inte kommer fram för att rösta på sin kandidat i Melodifestivalen? Eller när inte datorhelvetet fungerar. 


Lyssnade på Ring P1 igår morse. En ung muslimsk kille förklarade för den kvinnliga programledaren om vad som gäller med orena djur och att det är helt fel att avbilda Mohammed. Sättet han gjorde det på upplevde ivarje fall jag som "von oben". Jag kände mig lite kränkt å programledarens vägnar när han förklarade för henne "vad som faktiskt gäller". För vem då?


Sverige är kanske inte världens bästa land att leva i längre, men nog är det ta mig faan bra. Många invandrare har ju kommit hit just för att de annars riskerar att mördas av sina egna stater. Om dessa invandrare har synpunkter på vår yttrandefrihet tycker jag de borde tänka efter en gång till. Det kanske är just på grund av denna de lever idag.


Det är svårt att göra sin röst hörd om man är ett pytteland som Sverige, men jag tycker ändå det är viktigt att försvara yttrandefriheten. Eller som Voltair uttryckte det; “jag ogillar vad du säger, men jag kommer till min död att försvara din rätt att säga det”. Frågan är om vi verkligen vill gå så långt som "till vår död" för att försvara rondelhunden Mohammed? Jag tror många svenskar är för fega för det. Och... det gäller ju att välja sin strider. Att försvara sin rätt att avbilda Mohammed som en rondellhund är kanske inte lika viktigt som att exempelvis kämpa för mänskliga rättigheter, människors lika värde och rätten att uttrycka sina åsikter. Vare sig du är kvinna eller man, muslim eller svensk.


/Anna


  

-Vem fan har förresten avbildat mig som polis!?






Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards