Alla inlägg den 5 juni 2007

Av Anna Drangel - 5 juni 2007 08:13

Det måste gå att döma någon för våldtäkt om sexet spårar ut. Läser om Stureplansrättegången. Om kvinnan som följt med de två  sk Stureplansprofilerna hem och sedan med dom haft frivillig sex... till att börja med. För att sedan med våld tvingats till oral- och analsex mm mm.


Nej, det är inte okej. Det är inte alls okej att dessa killar ska gå fria. Det är alldeles för lätt att i rätten svara "dom visste inte bättre".  Det är möjligt att många män är itutade med att alla tjejer vill ha sex på ett lite våldsammare sätt. Det kanske är den informationen dom har blivit matade med i livet. Då är det dags att några visar att detta inte är okej. 


Dessutom frågar jag mig. Om man har hamnat i en situation där man tror att man går hem med en okej kille, men det urartar och killen visar sig vara ett rikitgt rötägg. Ska denna kille då inte kunna dömas för våldtäkt? Neej, tydligen inte...inte som det är idag. Eftersom tjejen frivilligt gått hem med honom får hon anses "skylla sig själv". Det kan inte bevisas att hon var i "hjälplöst tillstånd". Dvs, det går inte att bevisa att kvinnans historia är den sanna. Hon var ju med på det från början. Och hon kanske har haft analsex, gruppsex, annorlunda sex, förut i livet. Alltså frias mannen, även om han/dom har gått över gränsen. Dom "visste ju inte bättre". Deras uppsåt var rent som Moder Teresas. Bullshit. Det är klart att dom visste att dom gick över gränsen. 


Jag har själv råkat ut för liknande. Jag var ganska ung då. Killen också. Han var trevlig till en början, men efter ett tag i sänghalmen förvandlades han till någon jag inte kände igen. Han tog strupgrepp och började skrika; "Jävla hora till mig" och säga; "Ni tjejer är lika dumma i huvet allihopa"...


Om jag gjorde våldsamt motstånd? Om jag anmälde honom för våldtäkt? Nej,jag var chockad. Jag tyckte jag fick skylla mig själv. Dessutom visste jag hur svårt det är i såna där fall. Men jag insåg en gång för alla att killar inte alltid är vad dom ger sig ut för att vara. Det finns många killar med "Dr Jekyl Mr Hyde-tendenser" därute. Alldeles för många. Och deras beteende försvaras med att dom inte "visste bättre"  Och jag lovar att det finns tusentals tjejer därute som känner igen sig i min historia. Det kanske inte var så att jag blev slagen, men jag var livrädd. 


Så till alla er tjejer och killar som tycker våra rättsregler "suger" när det gäller våldtäktmål.  Gå till Humlegården på onsdag. Kl 11.00 är det uppslutning för en marsch mot Sergels Torg. 

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards