Alla inlägg den 30 juni 2007

Av Anna Drangel - 30 juni 2007 09:13

Trots att jag är motståndare till allt vad gäller att blanda in religion i politiken, kan jag inte annat än att beundra Göran Hägglund. Han verkar vara en nice kille helt enkelt. När det gäller abortfrågan i Sverige satte han t o m sitt partiledarskap på spel när det gäller att försvara abortgränsen på 18 veckor.


Kanske är det helt enkelt så att han har befunnit sig för länge i huvudstaden och kommit bort från alla inskränkta religiösa småhålor i Sverige. Han har sett att bögar är precis som alla andra, kvinnor som vill göra abort inte är mördare och att mångfald är bra för ett samhälle. När jag hör vissa fanatiska kristdemokrater uttala sig på tv känner jag hur jag ryser i hela kroppen. Det värsta uttalandet kom från en kristdemokratisk kvinna i talarstolen som berättade att hon tagit hem ett dött foster i en burk hem till sina barn. Hur hennes lilla son hade sagt "vem har mördat honom"?


Men det är ju helt skrämmande att såna psykopatföräldrar får uttala sig och dessutom har vigt sitt liv åt politiken. Herregud hon behöver ju hjälp! Inte kan man göra så som förälder - hålla på att ta hem döda foster i burkar! Det är ju Hannibal Lecter fasoner.


En annan kvinna ställde sig upp i talarstolen och sa att "jag kunde vara en abort", och sedan; "men se vad normal jag blivit". Jag tyckte mig ana ett enormt hat därunder ytan och kände lite att "här har vi någon som har blivit fanatiker mot aborter på köpet". Känner att det där med abortmotståndet låg henne så varmt om hjärtat så att hon helt enkelt kokade över.


Det är tur att det finns stora trygga manliga läkare från Karolinska som uttalar sitt försvar för kvinnorna som väljer att göra abort. Effekten hade inte blivit densamma om det varit en kvinna som uttalat samma sak. Tyvärr... Vissa människor är fortfarande så styrda av gamla förlegade könsroller. En mans uttalande har större tyngd och pondus, än en kvinnas.

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards