Direktlänk till inlägg 12 mars 2009

Jobbcoacher - det hela är lite larvigt

Av Anna Drangel - 12 mars 2009 09:18

Regeringens nya satsning på jobbcoacher känns mer eller mindre som en form av plusjobb. Bara att man kallar det annorlunda. Det är som när städerska blir lokalvårdare. Same same.


De kan lika gärna göra samma sak i Saab-fabrikerna. Någon regeringsrepresentant kommer dit och delar de anställda i två läger.

 

Regeringskillen (RK) har ställt sig på ett podie och börjar tala:

Den ena delen av er här till höger,(han pekar med armen)  blir från och med nu jobbcoacher åt den här gruppen (han pekar till vänster). Folket tittar försräckt på varandra.


En man i grupp (MiG) höger räcker upp handen: Okej. Men vad ska vi erbjuda varandra för jobb?

RK: Ni ska låtsas som att det fanns jobb, sedan ska vi leka rollspel.

MiG: Va? Rollspel? Hur blev det med bilbyggande då?

RG: Nej, nej... Glöm det. Nu är det viktigt att ni blir sysselsatta i sysselsättningsåtgärder. Det är bra för statistiken.

MiG: Men vad ska vi göra då?

RG: Jo så här gör vi. Om ni alla letar upp er jobbcoach.(Männen i Saab-kläder rumsterar om i den stora lokalen, tills de hittar varsin partner. Sådärja. Så håller ni varandra i händerna. Så ja. Nej, nej - inte bråka nu. Så tittar ni varandra djupt i ögonen och säger - ja, jag kan..

MiG: Kan vadå?

RG: Säg. Vi kan. I högkonjunktur såsom i lågkonjunktur. Med eller utan jobb.

MiG: Men hallå... är det inte bättre att vi jobbar med nya idéer istället?

RG: Nej, nej. Det är väldigt viktigt att ni gör detta. För det första får vi ner arbetslösheten och för det andra så har ni något att göra.

MiG: Men vi har annat att göra än att sitta i psykologiska samtal med våra gamla kollegor. Vi behöver inte höra av dom att "vi kan". Vi vet att vi kan. Vi har redan gått igenom allt det där. Lås inte in oss på arbetsförmedlingen i förnedrande åtgärder.

RG: Kommer inte på fråga. ni måste bli igångsatta. Det går inte att ha er här på fabriken vind för våg. Ni kanske kommer på något bra... Regeringskillen kliar sig i huvudet och mumlar... Som något med vind och kraft. Nej, nej vad säger jag. Det där har vi riskkapitalisterna till. Ni är arbetare och nu är ni arbetslösa. Nu ska ni få uppleva det fantastiska att få sitta vid datorn på arbetsförmedlingen i Trollhättan med er jobbcoach hängades över axeln. Yes, yes. Då vet vi var vi har er. Ha, ha...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Drangel - 28 mars 2012 11:38

skriver man på Dagens Industris ledarsida den 24 mars 2012.    Det beror ju på tänker jag. Om man tittar ur ett globalt perspektiv så är det ju välkänt att företag flyttar sin verksamhet till sk låglöneländer. Där de anställda har dålig arbetsmil...

Av Anna Drangel - 3 mars 2012 11:00

Det har snart gått ett år sedan den fruktansvärda naturkatastrofen i Japan. Skadorna efter tsunamin kommer att vara kännbara för lång framtid. I Fukushima kommer skadorna efter härdsmältan i kärnkraftverket Daichi vara kännbara flera generationer fra...

Av Anna Drangel - 24 januari 2012 09:30

Tycker det är lite konstigt att man inte har mer har uppmärksammat att man ska bygga ett kärnkraftverk i norra FInland inte mer än 20 mil från den svenska gränsen. Det läskiga i den här historien är att svenska staten är med och lånar ut pengar till ...

Av Anna Drangel - 20 januari 2012 16:59

enligt senaste nyhetssändningen. Och det är nog tur det, för de nissarna de har presenterat istället för Juholt går ju helt bort. Jag tänker inte gå in på varför jag tycker det, men de föreslagna kandidaterna är som att hålla upp 8 svartvita foton - ...

Av Anna Drangel - 15 januari 2012 09:49


Det är många som undrar hur en olycka av den här kalibern ska kunna inträffa på ett modernt skepp i totalt lugnt väder. Kaptenen är anhållen, men menar att det inte synts något grund på "kartan" (dvs GPS:en). Även om anledningen till olyckan inte är ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards