Alla inlägg den 12 oktober 2009

Av Anna Drangel - 12 oktober 2009 15:45

Märkte att min systerdotter Camilla har tagit bilder från spelningen på Ekerö. Jag tycker ju aldrig att jag ser okej ut, men Camilla är duktig på att fota. Hennes dröm är att kunna jobba med foto, så jag hoppas att hon vinner fototävlingen de utlyste. Gå in på Rosenhills hemsida scrolla ner på sidan och rösta på en av hennes bilder under 

http://rosenhill-ekero.blogspot.com/ 


Här är Camilla Drangels egen blogg

http://iasgalleri.blogspot.com/

   



Av Anna Drangel - 12 oktober 2009 09:48



Hade en helt fantastisk dröm inatt. Det är sällan jag drömmer så härliga drömmar. 


I denna dröm befinner jag mig i en lägenhet som jag aldrig förut varit i. Den ligger i ett gammalt kvarter på Södermalm. Lägenheten är ganska liten och sliten, men charmig. Jag sitter på en kudde under ett stort, högt ekbord. Det sitter andra människor runt om mig på golvet som jag inte känner. Jag har aldrig träffat dom förut. Känner mig blyg och vågar inte börja prata med någon. Han jag kom dit med är försvunnen. 


Känslan inombords är att jag nog borde gå. Vad ska folk tro. Jag känner ju inte ens ägaren. Tänk om han han frågar vem jag är. Men något får mig att stanna kvar. Det är en så spännande plats. Så många spännande människor.


Rummet vi sitter i är fullt av gamla möbler och tyger. Allt är egentligen ett misch-masch av gammalt och nytt. Men det är häftigt. Jag ser stora tunga sammetsdraperier för fönstren, samtidigt som jag ser en sån där kitschig svart porslinshand sticka ut från väggen där det hänger smycken på. Jag ser vackra gamla Matisse-tavlor på väggarna, men samtidigt krims-krams från 70-talet brevid. En plansch brevid dörren visar ett naket par som hand i hand dansar på en lövad dansbana.


Jag är så nyfiken på vad som ska hända härnäst. Han som bor där (Heinz) tar fram en massa pocketböcker som han strör ut över bordet. Vi som sitter under bordet reser oss upp. Böckerna som ligger där ser så spännande ut. Jag vill läsa allihopa. Folk börjar plocka ihop små paket av böcker till sig själva. Sånt dom ska ta med hem. Jag vill också ha. En parant kvinna med mycket rött läppstift berättar kortfattat om de olika böckerna. Hon pekar på boken med sitt nagellacksröda finger. Jag får samma känsla som jag hade när jag första dagen i skolan. Skolfröken var en idol. Allt var så spännande även om det var lite läskigt. Jag vill ha alla böcker. Jag vill läsa allihopa. Hur ska jag nu göra? Ska jag bara ta? Betalar man inte för böckerna här? Var kommer de ifrån?


En annan kille kommer fram och börjar berätta om CD-boxar med olika artister i. Han sätter på en låt på stereon. Det är någon Bossanova låt som jag aldrig har hört, men som är det bästa jag hört på länge. Jag fattar inte - hur kan jag ha missat detta? Beatlesboxen och en annan Bowiebox med alla deras samlade låtar ligger huller om buller på golvet. Andra artisters låtar som jag aldrig hört talas om finns i långa rader. Jag vill ha allt!


Jag börjar plocka ihop lite böcker från bordet som jag önskar läsa. Heinz kommer fram och sätter sig bredvid mig. Faktiskt sätter vi oss på golvet med ryggarna mot varandra. Vi lutar oss mot varandra. Han frågar vem jag är och vad jag gör där. Jag förklarar att jag kom dit med en kompis, som nu har gått hem. Jag är lite nervös, men han verkar intresserad av mig. Av min historia. Jag berättar vidare. Om mig själv. Det känns som om vi känt varandra länge nu. Han vill träffa mig igen säger han. Det känns lite som vi är tvillingsjälar.


När jag samlat ihop alla böcker och CD-skivor jag vill ha, känner jag att jag inte bara kan gå därifrån utan att betala för dem. Visserligen har alla andra tagit med sig böcker och skivor hem utan att betala, men det går emot min princip att inte betala för mig. Jag frågar Heinz vad han vill ha för alla böcker. Han säger 2 195 kronor. Jag tänker först att "oj då, jag kanske inte borde frågat", men tänker att det ändå är billigt för allt det jag får. Heinz är tydligen väldigt rik, berättar en äldre dam för sin väninna som jag tjuvlyssnar på. Hans pappa är en av Sveriges mest inflytelserika godssägare i Sverige. Hon visste inte riktigt många hektar han ägde, men det var många. Tydligen har Heinz blivit av med delar av sitt arv av någon anledning... Jag går fram till Heinz och ber att få återkomma med pengarna. Eller att få betala honom över internet när jag kommer hem. Plötsligt dyker en av mina chefer från verkligheten upp. Hon drar upp en sedelbunt ur bakfickan som hon överlämnar till mig. Sedan säger hon: "Dom här ska du ha Anna. Det är klart att du ska få dom där böckerna och den där musiken som du så gärna vill ha!" Hon går därifrån och flirtar med mig. Jag är alldeles förstenad av förvåning. Vilken generositet! Jag betalar Heinz som säger att han vill träffa mig igen. Han tycker min livshistoria är sååå intressant. 


==== * ====


Sedan vaknar jag. Jag tror jag vet var delar av drömmen kommer ifrån. Tittade på "Bonde söker fru" igår. Bönderna fick en massa brev av tjejer som var intresserade att träffa dom. Programledaren hällde upp breven på bordet framför dem. Kuverten var rosa och guldfärgade med glitter och rosetter på - som en skatt av livsöden dom hällde ut på bordet. Det måste vara en ganska otrolig känsla för dessa bönder att veta att det var kärleksbrev till honom.


Såg också en spännande film i helgen - Dresden - som handlade om andra världskriget. Ett kärlekspar finner varandra i Dresden strax innan staden bombas sönder och samman av de allierade. En detalj var att en liten hund som vilsen sprang omkring i de brinnande rasmassorna. Han hette Heinz. Jag var extremt orolig för denna hund när jag kollade på filmen. Faktiskt mer oroad för hur det skulle gå för Heinz än hur det skulle gå för resten av människorna. Otroligt hur man bakar samman saker och ting i drömmar. En liten detalj där blir något större i ens dröm.


Lyssna på den här - så himla bra!!!! Lyssna på den hammondorgeln!!! Måste köpa!




http://video.google.com/videosearch?hl=sv&source=hp&q=david+bowie+in+the+heat+of+the+morning&um=1&ie=UTF-8&ei=fu_SSpy7MYL6-AbUvYWKAw&sa=X&oi=video_result_group&ct=title&resnum=1&ved=0CBAQqwQwAA#


4:e uppifrån - titta efter bilden









Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards