Alla inlägg den 26 november 2009

Av Anna Drangel - 26 november 2009 07:38

Till att börja med måste jag säga att jag älskar kött. Det är jobbigt i dessa tider och jag försöker äta det så sällan som möjligt, men kan inte låta bli att gilla det. Speciellt fläskfilé. Så det är ganska mycket dubbelmoral i hela känslan kring detta med köttätande. Kan man få tycka att grisarna ska få ha det bra innan vi äter upp dom? Ja, jag tycker det. Det borde inte ligga en motsättning i det. Även om det säkert gör det för vissa. 


De bönder som nu figurerar i media trodde man hade lite koll på sina gårdar, men det verkar som om de knappt ens är där. Så fort en kamera åker fram sätter dom däremot på sig den blåa overallen och tar upp en liten griseknoa i famnen och låter sig fotas med ett stort leende på läpparna. Det är falsk marknadsföring. Den bonden som det skrivits så mycket om i media, ska vi inte tala om. Han verkar ju knappast vara på sin gård alls. Han driver väl den bara till bristningsgränsen och lstyr personalen med järnhand. 


Det är för jävligt rent ut sagt! Plötsligt framstår bonden Jannes gård i "Bonde söker fru" som rena rama paradiset. En av kvinnorna i förra avsnittet som hade lite svårt att förstå hur bonden Janne kunde prata inför sina grisar om att de skulle skickas till slakt, framstår ju i jämförelse nu som ett under i vänlighet - en bonde som överhuvudtaget pratar med sina grisar! Hon skulle se de gårdar som nu anmäls för vanvård. Där gråter man ju för grisarnas skull även om de inte skulle behöva slaktas. Där måste ju döden framstå som paradiset för grisen. Livet på jorden var ju ett helvete. Snacka om att Scan får ett skamfilat rykte med all denna uppmärksamhet. Att denne "tortyrbonde" som media granskat sitter i en styrelse för köttbönder är helt oacceptabelt. Han borde inte sitta i några styrelser alls - ska han absolut göra det får det vara inom lås och bom - en för fängelseinterner.


Nej, hualigen. Man blir ju nästan vegeterian på kuppen. Har faktiskt upptäckt att vissa vegobiffar är som att äta en köttbit om inte godare. Ett recept jag prövade var med schallottenlök, kidneybönor, morötter, sambal oelek, tomatpuré och örtkrydda. Det är bara att köra allt i mixen och forma till bullar och steka i olja länge på låg värme. Tillsammans med en apelsinsås och klyftpotatis är det en riktig festmåltid.


Hur ska vi kunna äta julskinka i år? Är det så att vi kommer att hinna glömma denna bild på näthinnan av grisar som trängs i sin egen avföring innan det är dags för att lägga upp den där skinkbiten på knäckebrödet? Jag säger inte att jag är emot köttproduktion - hur ska jag kunna vara det som älskar kött. Det jag önskar det är att folk har vett att lägga mer pengar på bättre produkter. Som till gårdar som den som Janne i "Bonde söker fru" har. (Hur kan man förresten köpa en gris från hans gård?)


Häromdagen skulle jag köpa kycklingfiléer och var inne på ICA. Alla filéer kändes på något sätt som svullna rosa botoxkycklingar. Tittade på fotona på de olika djuruppfödarna. Försökte se ansiktet på dom och fråga mig själv:  "är den här gubben snäll mot sina kycklingar? Är den här det?" Hur fan ska man kunna se det på ett foto som dessutom säkert föreställer någon som inte ens besöker sin egen gård speciellt ofta. Det är bara ett foto taget på någon som slängt på sig en blå overall och står där och ler mot kameran. Nä, det är larvigt med foton. Det borde istället vara videos på tv-skärmar inne i butiken där man kan se de olika gårdarna och de som jobbar där. Då kan man välja den gård som verkar bäst och kanske lägga på en tjuga extra på priset. Något måste ju helt klart göras. Och jag är övertygad om att folk kommer att vakna upp från sitt barbari som ej tänkande köttätare och ivarje fall bli tänkande köttätare. Ska börja med mig själv. Vill nu bara äta kött och kyckling som kommer från okej gårdar. Någon som vet var man kan hitta dessa? Måste jag ringa Janne i "Bonde söker fru"?

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards