Direktlänk till inlägg 23 maj 2011

Yta och innehåll

Av Anna Drangel - 23 maj 2011 04:59

Har tänkt på en sak ett tag. Det handlar om det här med att världen blir alltmer ytlig. Jag vet inte när det hände, men en hel del kvalitet har försvunnit till förmån för mängd. Vi översköljs av bilder som visar den perfekta världen. 


Tänkte på det när jag såg Eurovision Song Contest häromveckan. Jag slogs av hur mycket allt handlar om yta. Många av låtarna var verkligen skit. Tittarna verkar bry sig mer om hur de tävlande ser ut och hur de rör sig på scen än hur låtarna är. Det här fenomenet har hållit på sedan folk fick vara med och rösta. Kvaliteten på musiken har sjunkit genom golvet. Det var bättre förr när det var en jury som röstade. 


Eurovision Song Contest borde börja i radio. Istället för att se bidragen skulle man först bara få höra dem under den första uttagningen. Sedan kan man successivt få se de tävlande. Det skulle ge musiken högre status.


För många år sedan gjorde jag ett arbete på filmen Taxi Driver. Jag ville se vad det egentligen var med filmen som gjorde den till ett sådant mästerverk. Det handlade inte om bilden i första hand skulle det visa sig. Vid andra omtittningen hade jag ljudet neddraget till knappt hörbart. Plötsligt tappade filmen helt sin strålglans. Vad var det som hände? Det tog ett tag för mig att fatta vad det var. Musiken är kittet som binder ihop yta och innehåll i Taxi Driver. Utan den fantastiska musiken av Bernard Herrmann skulle denna film vara olidligt långsam och innehållslös. 

Ytligheten har smugit sig in i politiken också. En sorts populism där folk bara ser till det som är framför ögonen på dem. Man ser inte längre än så. Man lyssnar inte till budskapet, utan ser mer till hur det sägs. En snygg fernissa läggs över politiska budskap för att man inte ska kunna ana sig till vad som finns därunder. Det är kortsiktigt och det kan straffa sig i slutänden.


Med detta sagt - här är min egen favorit från Eurovision Song Contest 2011. Jag vaknade klockan halvfem i morse med denna låt i huvudet och var plötsligt pigg som en nötlärka. Denna låt gav mig idén att skriva om yta och innehåll. Jag tycker Serbiens bidrag i år verkligen hade lyckats att smälta ihop dessa två.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Drangel - 28 mars 2012 11:38

skriver man på Dagens Industris ledarsida den 24 mars 2012.    Det beror ju på tänker jag. Om man tittar ur ett globalt perspektiv så är det ju välkänt att företag flyttar sin verksamhet till sk låglöneländer. Där de anställda har dålig arbetsmil...

Av Anna Drangel - 3 mars 2012 11:00

Det har snart gått ett år sedan den fruktansvärda naturkatastrofen i Japan. Skadorna efter tsunamin kommer att vara kännbara för lång framtid. I Fukushima kommer skadorna efter härdsmältan i kärnkraftverket Daichi vara kännbara flera generationer fra...

Av Anna Drangel - 24 januari 2012 09:30

Tycker det är lite konstigt att man inte har mer har uppmärksammat att man ska bygga ett kärnkraftverk i norra FInland inte mer än 20 mil från den svenska gränsen. Det läskiga i den här historien är att svenska staten är med och lånar ut pengar till ...

Av Anna Drangel - 20 januari 2012 16:59

enligt senaste nyhetssändningen. Och det är nog tur det, för de nissarna de har presenterat istället för Juholt går ju helt bort. Jag tänker inte gå in på varför jag tycker det, men de föreslagna kandidaterna är som att hålla upp 8 svartvita foton - ...

Av Anna Drangel - 15 januari 2012 09:49


Det är många som undrar hur en olycka av den här kalibern ska kunna inträffa på ett modernt skepp i totalt lugnt väder. Kaptenen är anhållen, men menar att det inte synts något grund på "kartan" (dvs GPS:en). Även om anledningen till olyckan inte är ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards