Alla inlägg den 1 februari 2008

Av Anna Drangel - 1 februari 2008 12:05

Det är helt otroligt att Europas köttlobby (usch vilket äckligt ord) försöker stoppa brasilianskimporterat kött. Hörde en debatt på radion igår mellan en företrädare för svensk köttindustri och en återförsäljare av brasilianskt kött från företaget North Trade.


Den europeriska sidan menar att de brasilianska exportörerna inte följer samma strikta regler och rutiner för att hindra olika smittor hos nötkreaturen. Men det där är BULLshit. De brasilianska köttet är förmodligen tio gånger bättre än det europeiska och har aldrig haft samma problem med smittor som det europeiska.


Det är konstigt med gubbarna som håller varandra bakom ryggen inom EU. Dom tycker att det är helt okej att polska arbetare ska få komma till Sverige och jobba för miniminiminilöner som slår ut de svenska arbetarnas möjligheter att bibehålla samma lön, samtidigt som det är helt i sin ordning att stoppa importerat kött från Brasilien för att det hotar de europeiska köttproducenterna.


Av Anna Drangel - 1 februari 2008 11:41

Det är en riktigt svår fråga det här med fildelning. Jag tror inte jag känner någon som inte har fildelat. Jo, det skulle väl vara mamma då - men hon har inte ens en dator.


Många anser att det inte är värre att fildela än när man som man "gjorde förr" - spelade in låtar från exempelvis radion på kassett. Skillnaden är ju att man idag kan nästan skapa en identisk produkt från ursrpunget. En kassett var ju aldrig något som kunde konkurrera med själva CD-skivan.


Det jag vänder mig mest emot är att fildelare ska kunna tjäna pengar på andras musik. I Aftonbladet (31/1) kan vi läsa att de som startade Pirate Bay framhållit att de inte tjänar särskilt mycket pengar på annonsörerna på hemsidan. "Istället är det ideologiska skäl – en liberal syn på upphovsrätt - som driver dem". Fy fan vad mycket skitsnack! Det är ju bara att titta på deras varunamn Pirate Bay - vad står det för? Ja, vad gör en pirat?

Det är det här jag vänder mig emot - det kan inte vara lagligt att människor gratis ska kunna tjäna pengar på en internetplattform som distribuera andras musik utan att dessa musiker får ett ruttet öre.


Jag kan däremot tänka mig att man kanske ska kunna bränna av en CD som man lånat av en kompis. Det skulle vara ungefär detsamma som att spela in en kassett. Men problemet här ligger just i att reproduktionen eller kopieringen av ett digitalt medie över till ett annat inte direkt har någon åldringsprocess.


Nej, sätt dit Piraterna och se till att man ivarje fall inte ska kunna tjäna pengar på att använda andras upphovrättsskyddade material.









Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards