Alla inlägg den 9 september 2008

Av Anna Drangel - 9 september 2008 07:41

Det är ganska otroligt egentligen att man helt öppet tillåter en sajt att förmedla "stöldgods". Även om jag är lite tudelad i min uppfattning om vad man ska kunna ladda ner på sin dator, är jag ändå av den uppfattningen att det är fel att killarna bakom Pirate Bay tjänar pengar på något som andra skapat och inte får betalt för.


"Förr i tiden" - när jag var ung och man kunde kopiera låtar från skivor ner på kassettband diskuterades huruvida detta var ok. Föri någon mån ka man kalla även detta "fildelning" även om det skedde från 1 till 1 och inte som nu från 1 till 1 000 000 000 000. Skillnaden är väl också att man då aldrig kom upp i samma kvalitet som originalet (vilket man visserligen inte gör nu heller, men lite närmare... )


Jag skulle vilja jämföra dagens fildelning, med gårdagens piratkopiering av skivor på kassett som har sålts i mängder i Asien och som de flesta av oss här i väst tidigare har ansett som en form av stöld.


Vad jag vänder mig emot är att några ska tjäna pengar på andras geniala arbete. För att inte tala om hur det kryper på kroppen när jag hör folk prata om "allas rätt till musiken". Såna fildelningsanarkister ger jag inte mycket för. Dom är lika galna som de som har konspirationsteorier kring 9/11.   Om jag inte vore totalkonservativ innan, skulle jag bli det efter att ha hört deras utläggningar.


Det kan aldrig vara rätt att killarna bakom Pirate Bay ska tjäna pengar på att sprida andras alster som dom själva inte betalat en spänn för. Det är verkligen att profitera på andras arbete. Om någon däremot kopierar en CD av en kompis, skulle jag mer jämföra det med tidigare kopiering av låtar ner på en kassett - det är mer ok i mina ögon. Men att skapa en hel sajt som helt öppet går ut med att här ger vi ut stöldgods och där upphovsmännen tar betalt för reklamen är oetiskt. Vad skulle dessa förresten säga om någon snodde deras varumärke Pirate Bay?


Visst finns det otroliga fördelar med nätets spridning av "hett" material som kan avslöja maktkorruption, brottslingar och oegentligheter. Detta är något som faktiskt kan tillföra en demokrati verktyg. Men när vi totalt demolerar musikers och andra artisters möjligheter att tjäna pengar på sitt uppehälle, har det gått för långt. Detta med fildelning kommer i längden utarma musiken som jag ser det. Det kommer helt enkelt inte skapas samma storslagna verk som tidigare. Musik kommer mer eller mindre hetsas fram utan det ekonomiska gensvar som tidigare fanns och som gav upphov till fantastiska produktioner.


Dessutom är det intressant att veta att vi i Sverige är ett av de värsta länderna när det gäller fildelning. Jag tror det är typ vi och Taiwan. Det är konstigt att vi inte har mer självbevarelsedrift än så, när vi själva ser på kinesernas kopieringsiver med avsmak.  Det är inte folk som kopierar ner musik på sina datorer jag vänder mig emot (de gör det för att de kan göra det). Det är istället de som har servrarna och de sajter som gör det möjligt som jag vänder mig emot.


Om man skulle jämföra med prostitution vore det att gå på hallickarna i första hand. Det är där man måste börja. Gå på dom som profiterar på andras olycka.

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards