Direktlänk till inlägg 14 april 2009

Allt har sin tid - påsken är städandets högtid

Av Anna Drangel - 14 april 2009 10:38


Efter en strålande helg blev det plötsligt tråkigt, grått och kallt igen. Var tog värmen vägen?


Vi hade i varje fall tur med vädret i helgen. Det har varit en underbar helg. Om någon frågar vad jag gjort och jag säger "bara varit hemma" nickar dom förstående och säger "vad skönt... tagit det lugnt".


Nej, lugnt kan jag inte säga att jag tagit det. Skönt i solen kanske, men jag har verkligen inte legat på latsidan utan har hållit på i trädgården och på verandan från tidig morgon till sen kväll. Ryggen värker och jag har svårt att resa mig upp från sittande ställning för all träningsvärk i benen. Men så har jag kämpat som en gris också. Tvättat alla fönster, tagit bort spindelväg från verandatak, skurat ur förvaringshyllor, krattat, sågat ner grenar, varit på handelsträdgården och köpt tunga säckar planteringsjord, planterat 24 st penséer och borstat bort mossa från vårat "sittberg". Tvättat fyra tvättar, hängt och strukit en packfull Ikea-bag, torkat golv, tvättat toaletten, lagat mat, plockat in och ut diskmaskin ca 12 gånger, dammtorkat, rensat ur skjulet, slängt gammalt skräp, varit uppe på krypvinden med pryttlar, ansat lavendel och andra buskar, planterat frön, krattat igen, varit på Bagarmossens Djurklinik med sjuk katt, hämtat en lite bättre katt nästa dag.


Puuh... det är nu jag skulle behöva några dagar ledigt! Ska jobba kväll, men lika bra är väl det. Vädret är ju inte vidare skönt. 6,9 på "solsidan" och 45 % fuktighet ute och barometern står på "change". 


Kom just på att jag glömt göra rent bilen. Skulle ju ha tvättat och dammsugit den. Oj, oj, måste skriva nya listor. Det är konstigt det där med jämställdhet. När det gäller städning inomhus är det ofta tjafs och bråk. Jag ligger på med piskan för att det ska hända något. Men när det gäller trädgårdsarbete är det inget jag bråkar om. Det är inte direkt så att jag står och tjafsar om att det alltid är jag som krattar och planterar utomhus. Men det är ju egentligen lite samma sak som att dammsuga. Bara lite trevligare. Man får ju frisk luft och sol. Att dammsuga är så förutsägbart...


Undrar hur många som i helgen gjort något av följande;

1. tvättat bilen

2. skurat ur nyöppnade utrymmen (grönsåpan var slutsåld på vår affär)

3. Träffat vänner och ätit en "himla trevlig påskmiddag".

4. Varit hos ngn handelsträdgård och köpt jord och blommor


Skulle tippa att de flesta över 30 har ägnat sig åt något av dessa saker i helgen. De som är yngre har inte riktigt samma referenser. De har förmodligen legat inne och kollat på någon fotbollsmatch när solen skinit utanför. Eller suttit med dataspel hela helgen - dag som natt. Kanske varit ute och supit och sovit hela nästa dag.


Men det väl så det ska vara ... allt har sin tid.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Drangel - 28 mars 2012 11:38

skriver man på Dagens Industris ledarsida den 24 mars 2012.    Det beror ju på tänker jag. Om man tittar ur ett globalt perspektiv så är det ju välkänt att företag flyttar sin verksamhet till sk låglöneländer. Där de anställda har dålig arbetsmil...

Av Anna Drangel - 3 mars 2012 11:00

Det har snart gått ett år sedan den fruktansvärda naturkatastrofen i Japan. Skadorna efter tsunamin kommer att vara kännbara för lång framtid. I Fukushima kommer skadorna efter härdsmältan i kärnkraftverket Daichi vara kännbara flera generationer fra...

Av Anna Drangel - 24 januari 2012 09:30

Tycker det är lite konstigt att man inte har mer har uppmärksammat att man ska bygga ett kärnkraftverk i norra FInland inte mer än 20 mil från den svenska gränsen. Det läskiga i den här historien är att svenska staten är med och lånar ut pengar till ...

Av Anna Drangel - 20 januari 2012 16:59

enligt senaste nyhetssändningen. Och det är nog tur det, för de nissarna de har presenterat istället för Juholt går ju helt bort. Jag tänker inte gå in på varför jag tycker det, men de föreslagna kandidaterna är som att hålla upp 8 svartvita foton - ...

Av Anna Drangel - 15 januari 2012 09:49


Det är många som undrar hur en olycka av den här kalibern ska kunna inträffa på ett modernt skepp i totalt lugnt väder. Kaptenen är anhållen, men menar att det inte synts något grund på "kartan" (dvs GPS:en). Även om anledningen till olyckan inte är ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards