Direktlänk till inlägg 22 januari 2010

Ett nytt sätt att läsa tidningar på: Ekorrmetoden

Av Anna Drangel - 22 januari 2010 11:03

Det är lite fel på mig. Jag läser inte tidningar som andra människor. Jag sparar mina tidningar i bilen i flera veckor, innan jag slutligen hinner läsa dem. Detta beror i första hand på att jag inte äter frukost som andra människor. Jag har alltid bråttom. Min frukost består av två koppar kaffe. I bästa fall hinner jag bre två smörgåsar som jag tar med mig i bilen på väg till jobbet. Eftersom det tar en timmer i rusningstid att komma till jobbet, hinner jag oftast äta mackan där. Och är det väldigt tidigt äter jag den när jag kommer fram.


Detta är den ena anledningen. Den andra är att jag har en bra bit till brevlådan. Det är ganska halt nerför backen till bilen, och således lika halt på väg upp igen. Istället har jag uppfunnit ett alldeles eget sätt att ta till mig nyheter och intressanta artiklar på.


Jag samlar som sagt var tidningar i bilen under kanske en månad. Slutligen tar jag upp hela bunten och ställer mig i köket för att gå igenom dem. Jag lägger dem i en hög på varandra och börjar bläddra. Alla tidningsrubriker som drar till mig mitt intresse river jag ut. Det brukar handla om sådär 7-8 utrivna sidor per tidning - ibland mer. Små korta inlägg läser jag på stående fot. Det är många annonsbilagor och sportsidor som jag snabbt kan bläddra förbi. Tillslut hamnar två högar på golvet. En för det jag ska läsa och en för återvinning. 


Eftersom stora nyheter och katastrofer snabbt blir gamla hoppar jag snabbt över dem. Detta är ju ofta sånt jag redan läst om på nätet. behöver jag ju inte läsa om dessa som jag redan tagit del av från nätet. Så jag bläddrar vidare. Vissa nyheter är faktiskt mer intressanta att läsa i efterhand. Bland annat finansnyheterna. Vissa analyser som görs av finansanalytikerna är mitt i prick. Andra är helt uppåt väggarna. Att läsa kanske ibland två månader gamla ekonominyheter blir ett bra kvitto på att se om de hade rätt eller inte. Vissa journalister skriver helt enkelt bättre än sina kollegor - det blir så tydligt i efterhand.


Det som också inträfffar när man går igenom kanske två månaders dagstidningar är att ofta hittar en röd tråd i all information. Vissa idéer lyser igenom alla områden vare sig det är inom den politiska debatten, kulturdebatten och inom ekonomi och finans. Det är ganska häftigt när man upptäcker denna samhörighet av tankar i tiden. Det är som om det finns ett kollektivt medvetande som genomsyrar alla olika områden. När jag sedan under några dagar läser igenom de utrivna sidorna är det fantastiskt spännande. Nu är det bara russinen ur kakan jag plockat ut och det tar aldrig slut. 


Eftersom jag är hemma från jobbet idag med en rinnande näsa. Vad passar då bättre än att läsa igenom gamla tidningar?


Och gissa om mitt huvud nu är fullt av nya idéer! Jag får sån lust att skriva. Återkommer igen när jag har hunnit gå igenom hela bunten. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Drangel - 28 mars 2012 11:38

skriver man på Dagens Industris ledarsida den 24 mars 2012.    Det beror ju på tänker jag. Om man tittar ur ett globalt perspektiv så är det ju välkänt att företag flyttar sin verksamhet till sk låglöneländer. Där de anställda har dålig arbetsmil...

Av Anna Drangel - 3 mars 2012 11:00

Det har snart gått ett år sedan den fruktansvärda naturkatastrofen i Japan. Skadorna efter tsunamin kommer att vara kännbara för lång framtid. I Fukushima kommer skadorna efter härdsmältan i kärnkraftverket Daichi vara kännbara flera generationer fra...

Av Anna Drangel - 24 januari 2012 09:30

Tycker det är lite konstigt att man inte har mer har uppmärksammat att man ska bygga ett kärnkraftverk i norra FInland inte mer än 20 mil från den svenska gränsen. Det läskiga i den här historien är att svenska staten är med och lånar ut pengar till ...

Av Anna Drangel - 20 januari 2012 16:59

enligt senaste nyhetssändningen. Och det är nog tur det, för de nissarna de har presenterat istället för Juholt går ju helt bort. Jag tänker inte gå in på varför jag tycker det, men de föreslagna kandidaterna är som att hålla upp 8 svartvita foton - ...

Av Anna Drangel - 15 januari 2012 09:49


Det är många som undrar hur en olycka av den här kalibern ska kunna inträffa på ett modernt skepp i totalt lugnt väder. Kaptenen är anhållen, men menar att det inte synts något grund på "kartan" (dvs GPS:en). Även om anledningen till olyckan inte är ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards