Alla inlägg den 28 mars 2007

Av Anna Drangel - 28 mars 2007 08:01

Precis som Aftonbladet har skrivit om i sin artikelserie om lågavlönade kvinnor, är det här en tickande bomb. Det går inte att upprätthålla orättvisorna hur länge som helst. (Se bara på hur hur det blev när Kommunal strejkade för högre löner. Inte mycket blev det av deras krav.)När jag jobbade som vikarie inom barnomsorgen fick jag ofta höra från pappor att dom undrade hur vi stod ut med de låga lönerna och den höga arbetsbelastningen. Själva skulle dom aldrig stå ut med ett sånt jobb. Det var ju gulligt sagt... eller.Det kan ju inte vara så i ett land att så många kvinnor ska tvingas ta lågavlönade jobb på deltid (för att hinna ta hand om barn och man.) Det är något riktigt sjukt över det. Men det är en annan fråga...

Av Anna Drangel - 28 mars 2007 07:02

Jag förstår inte. Reinfeldt vill att arbetare ska få en tusenlapp över i plånboken varje månad. Och nu samtidigt när Handels vill ha upp lönerna för sina anslutna med ca 800 kr per ÅR!!! i tre år, går Svenskt Näringsliv emot. Jag förstår inte. Men jag är inte dummare än att jag kan se de bakomliggande rädslorna. Risk för höjd inflation, svårigheter för arbetsgivare att få "billig arbetskraft" och risk för att företag flyttar utomlands. I Sverige är ju de lågavlönade kvinnorna inom LO Sveriges svar på kinseserna. Jag vet inte hur Anders Borg och Maud Olofsson & Co ser på saken, men om de hoppas på en blomstrande arbetsmarknad genom att skapa fler låglönejobb, tror jag det blir svårt för dom att övertyga det svenska folket.

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards