Alla inlägg den 3 augusti 2011

Av Anna Drangel - 3 augusti 2011 10:19

...gjorde att jag fick ytterligare vatten på min kvarn. Det har alltså uppmätts så höga värden som 10 millisievert per timme inne i ventilationssystemet i kärnkraftsverket Fukushima Daichi. För den som inte är så insatt i vad detta värde betyder är det i varje fall tilräckligt för att döda en människa. (Deras mätare går in längre upp än till 10 mSievert/timme så det kan eg handla om ännu högre värden).


Om man inte har möjlighet att gå in i reaktorerna, hur ska man då kunna städa upp? De stackare som nu frivilligt ställer upp och gör punktvisa insatser i reaktorernas yttre skikt, är till stor del japanska pensionärer som vet att de kan dö av detta, men gör det för sina barnbarn. Att ta hand om Fukushima och försöka "rensa upp" skiten kan ta 30-50 år, men själva strålningen kan finnas kvar i hundratals år. (Vilka ska ställa upp i detta arbete?) 


Vissa experter tror att strålningen från Fukushima kommer att visa sig vara 300 gånger värre än den från Tjernobyl. Det som är ett stort problem med Fukushima är att det ligger så nära havet att man inte kan cementera över reaktorerna. Cementen kommer att erodera pga närheten till havet och det fortsätter att läcka ut radioaktivitet i grundvattnet och via det ut i havet.


Just nu visar det sig att köttet från boskap och riset från sädesfält långt bortom själva olyckan har för höga värden av cesium och stoppas för försäljning. 


Om det vill sig riktigt illa kan detta innebära att Japan inte kommer att kunna livnära sig på sitt eget lands produkter.


Jag tror som sagt att vi kommer att det kommer att komma mer negativa nyheter från Fukushima. Det är ingenting vi vill ta in här i Sverige. Vi tycker att vi är förskonade och långt från olyckan, men faktum är att vi också andas in resterna av denna kärnkraftsolycka eftersom ämnena förs med vindar och lägger sig i en omloppsbana i den norra hemisfären.




Jag vet inte varför jag har blivit så hooked på den här kärnkraftsolyckan i Fukushima. Kanske för att jag tidigt förstod att det är värre än vad man gick ut med. Kanske för att vissa är så ignoranta när det gäller riskerna med kärnkraft. De flesta svenskar verkar tro att det hela är över. Att man har kontroll över situationen i Japan. Inget kunde vara mer fel och jag hoppas att vi med hjälp av internet och det japanska folket som nu på allvar börjat få nog av sin regerings mörkläggning av katastrofen tillsammans kunna sprida lite ljus över vad som egentligen händer där. 


Jag vet att jag tråkar ut vissa med mina inlägg och jag skulle gärna skriva mer om lätta ämnen. Och ja, jag avslutar denna text med att säga att jag nu ska koka mig ett ägg och hälla upp lite juice, rosta en macka och njuta av livet!!!








Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards