Alla inlägg den 23 augusti 2011

Av Anna Drangel - 23 augusti 2011 21:24

Hade lovat mig själv att inte posta massa jordbävningsnyheter via Facebook, men jag kunde bara inte låta bli när en jordbävning med magnituden 5.9 har skakat Richmond, Virginia i USA ikväll svensk tid. Väldigt ovanligt och ett stort nyhetsämne i USA på CNN. 


...


Okej, CNN-klippet fick jag tydligen inte ladda ner så här är ett från Reuters.


Ja, jag vet att Facebook är en kanal för att skriva trevliga saker. En kompis sa till mig lite snällt att - "Anna... du vet Facebook är ju mer som en miljö där man skriver trevliga saker - som om man skrev ett vykort ungefär." "Alltså inga domedagsprofetior menar du?" "Nja... Ja..." Ok, ok. Jag fattar piken. Men helt ärligt. Jag tror inte att jag bryr mig.


Och nu när jag ändå är inne på dramatiska händelser i världen. Idag fick invånarna som flytt det radioaktiva området runt Fukushima veta av myndigheterna att de aldrig kommer kunna flytta tillbaka till sina hus i det drabbade området. Det är en no go zone. Precis som jag trodde. Vissa kallar nu Tjernobyl "dwarf Fukushima". Dessutom misstänker man att en reaktorhärd har smält ner i jorden till grundvattnet och bubblar runt där och förångas. Ungefär som i filmen China Syndrome med andra ord.

Ok. Inte så himla kul nyheter kanske, men det är ändå något som händer runt om oss - just nu.


Bara så ni vet...


Och en annan sak jag glömde. Den här killen har blivit rätt het i bloggosfären, eller ska jag säga Youtubesfären. "Dutchsinse" kallar han sig och bor i USA och har blivit rätt uppmärksammad för sina youtube inlägg. Detta är ett i raden av inlägg och innehåller bl a ett uttalande från en finsk kärnkraftsarbetare. 

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards