Direktlänk till inlägg 5 juni 2008

Den "svarta" kampen kontra jämställdhetskampen

Av Anna Drangel - 5 juni 2008 10:24

Nu är det klart. Nu vet vi den hierarkiska ordningen i världen. Det amerikanska presidentvalet har än en gång visat var skåpet ska stå. Ordningen ser ut som följer:


1. Vit man

2. Svart man

3. Vit kvinna

4. Svart kvinna


I Lena Melins inlägg i Aftonbladet idag skriver hon "Fel kön är värre än fel hudfärg". Det är nog så sant. http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/lenamellin/article2615275.ab


Barack kontra Hillary


Den "change" som Barack pratar om i sina tal är inte så mycket värd i jämförelse med vad det inneburit att en kvinna blivit president i USA. Det skulle verkligen ha inneburit en stor förändring i världsordningen. Den jag beskrivit ovan.


Har ingenting emot Barack, men vi har fortfarande den leende kvinnan som tyst och stöttande står vid sidan av sin man och symboliserar kvinnans plats här i världen.


Har vi inte tillräckligt med manliga ledare i världen? Är det inte dags att få se en kvinna vid rodret  USA?  Människor verkar inte bry sig om detta. De säger att det är politiken som är det viktiga, men jag tror dom även styrs av vilket kön ledaren har.


Förmodligen kommer vi "drabbas" av samma dilemma vid nästa val i Sverige om Mona Sahlin sitter kvar. Män och kvinnor som egentligen är socialdemokrater och står bakom socialdemokraternas sak i teorin, kommer säkert ändå inte "klara av" att stötta en kvinnlig ledare. Sossarna kommer att förlora många röster på att Mona Sahlin är född med "fel" kön. Trots att det inte är politiken i sig de är emot.


Jag tycker det är skittråkigt att inte Hillary blev president. Jag hade verkligen tyckt det vore roligt om en kvinna fick styra ett land som USA ett tag. Hon hade kunnat bli ett föredöme för kvinnor över hela världen.





 
 
MCMLXXXII

MCMLXXXII

19 juni 2008 09:24

Jag har läst ett antal ledare som anser att det rör runt mycket mer i "världsordningen" om en svart man blir president. Själv tycker jag det är helt fel att rangordna "kvinna vs svart" på det sättet som du och många andra gör.
Personligen tycker jag Obama verkar stå för vettigast politik. Det är politiken som är det viktigaste när man röstar. Hitler var tydligen ett riktigt charmtroll han också...

Att många skulle låta bli att rösta på socialdemokraterna med anledning att Mona skulle vara en kvinna har jag svårt att se. Däremot förstår jag alla de som inte vill rösta på ett parti där hon är partiledare då hon under åren visat att hon är så långt ifrån felfri man kan komma. Det är grova misstag hon har begått. Vid ett flertal tillfällen. Mitt förtroende för henne är i stort sett obefintligt. Det är synd. För jag skulle precis som du, inta alls ha något emot en kvinnlig statsminister för omväxlings skull. Dock inte Mona Sahlin.


Intressant blogg för övrigt. :)

http://mcmlxxxii.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Me

20 juni 2008 08:23

Det är intressant att du säger att politiken är det viktigaste när man röstar - inte partiledaren. För jag tror just precis att det var det faktum att Obama var svart som gjorde att han vann mot Hillary. Han fick ut många svarta människor till vallokalerna. Hillary däremot, hon drog i stort sett full pott hos de medelålders vita kvinnorna.

Jag tror partiledaren många gånger är a och o när man röstar. Speciellt i USA! Så en kvinna vid makten varhelst på jorden det inträffar, är ett självförtroendepiller för andra kvinnor.

Tack för övrigt för att du läst min blogg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Drangel - 28 mars 2012 11:38

skriver man på Dagens Industris ledarsida den 24 mars 2012.    Det beror ju på tänker jag. Om man tittar ur ett globalt perspektiv så är det ju välkänt att företag flyttar sin verksamhet till sk låglöneländer. Där de anställda har dålig arbetsmil...

Av Anna Drangel - 3 mars 2012 11:00

Det har snart gått ett år sedan den fruktansvärda naturkatastrofen i Japan. Skadorna efter tsunamin kommer att vara kännbara för lång framtid. I Fukushima kommer skadorna efter härdsmältan i kärnkraftverket Daichi vara kännbara flera generationer fra...

Av Anna Drangel - 24 januari 2012 09:30

Tycker det är lite konstigt att man inte har mer har uppmärksammat att man ska bygga ett kärnkraftverk i norra FInland inte mer än 20 mil från den svenska gränsen. Det läskiga i den här historien är att svenska staten är med och lånar ut pengar till ...

Av Anna Drangel - 20 januari 2012 16:59

enligt senaste nyhetssändningen. Och det är nog tur det, för de nissarna de har presenterat istället för Juholt går ju helt bort. Jag tänker inte gå in på varför jag tycker det, men de föreslagna kandidaterna är som att hålla upp 8 svartvita foton - ...

Av Anna Drangel - 15 januari 2012 09:49


Det är många som undrar hur en olycka av den här kalibern ska kunna inträffa på ett modernt skepp i totalt lugnt väder. Kaptenen är anhållen, men menar att det inte synts något grund på "kartan" (dvs GPS:en). Även om anledningen till olyckan inte är ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards