Alla inlägg den 25 maj 2008

Av Anna Drangel - 25 maj 2008 10:18

...men det var inte ditt fel -  det var låtens! Misstaget var att ha det dåliga omdömet var att välja att sjunga den från början.


Schlagerfestivalen är avgjord. Segern gick till Ryssland. Sedan följde Ukraina och Grekland. På femte plats kom Norge. Det var min egen favorit. Man kan tänka sig att Norge hade vunnit om de röstande inte fått se de tävlande, utan bara lyssnat på bidragen. Säkert röstar många småkids på de stjärnor som de tycker är sötast. Rysslands sångare vann för att det är flest unga tjejer som röstar. Sedan följer två snyggingar till; Ukraina och Grekland.


Den europeiska musiktävlingen håller på att urarta till en Miss/Mr Contest tävling istället för en musiktävling. De startande som vet att de inte har någon chans utseendemässigt gör istället gärna något helcrazy. Som för att säga; hej, vi inte snygga - alltså gör vi det med ironi istället och klär ut oss till muminpappor, monster eller bara beter oss helt galna istället...


Sveriges bidrag var i år under all kritik. Mår själv lite dåligt varje gång jag hör vårat bidrag. Jag var alltså helt nöjd med att Sverige hamnade på en sån dålig placering. Jag skämdes över vårat bidrag i år. Jag skämdes också över att Björn Gustavsson försökte göra sig rolig på en sån tillställning som när man läser upp de svenska röstresultatet. Inte för att det var fel att skämta lite, men han kunde ivarje fall unnat sig ett "thank you" till Serbien innan han drog igång med sin "föreställning".


Sedan är det ett underligt fenomen att vi i Sverige alltid klagar på att de baltiska länderna röster på varandra. Men, är det inte precis det vi gör i de nordiska länderna okcså? Kanske inte riktigt i samma utsträckning dom, men det är mycket att vi klappar på varandras ryggar häruppe på nordligare breddgraderna.


Det är dags för lite självrannsakan för oss svenskar tror jag. Vi kanske är lite väl självgoda och uppblåsta ibland. Ivarje fall stack Europa hål på vår ballong igår - med råge...




Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards