Alla inlägg den 13 februari 2007

Av Anna Drangel - 13 februari 2007 08:22

Jag vet inte om ryssarna är så vana vid en fri debatt. Nu höjer den ryska ambassadören i Sverige Alexandr Kadakin rösten angående den rysktyska gasledningen och säger till Sveriges radios ekoavdelning:- Debatten om plattformen har nått idiotinivå, ja ren och skär idioti där en del hävdar att underhållsplattformen ska bli någon slags spioncentral som riktar sig mot Sverige, säger han till Sveriges Radios Ekoredaktion. Sedan lägger han till att Ryssland redan har "satelliter som i realtid kan läsa av varje bilnummer på Stockholms gator".Men kära Alexandr, så här är det i en fri demokrati: Även "idioterna" har rätt att uttala sig! Ett fritt debattklimat klarar nämligen av en sån diskussion tro det eller ej. Att nu Reinfeldt har gått ut med att det typ "finns saker man inte riktigt kan göra så mycket åt" syftar han säkert alldeles uppenbart på den planerade gasledningen. Och, face it - även om gasledningen skulle innebära ett väldigt stort hot mot miljön och mot en ekonomisk säkerhet, skulle vi inte kunna stoppa den. Kära jätteRyssland, kan vi inte låta det vara så. Sverige är ett litet pytteland. Vi har inga möjligheter att säga nej till den här gasledningen även om vi skulle vilja det. Det finns liksom inte "mandat" för det i det kapitalistiska herreväldet. Men låt oss för Guds skull få ha kvar möjligheten att uttala oss, även om kritiken skulle visa sig vara ren och skär idioti. En gasledning kan säkert ha sina fördelar om den används rätt, men den kan också på sikt trassla till det för vissa medlemsstaters möjligheter till sund kritik av vissa andra staters kuckelimuck när det gäller mord.Ett land, en stat som inte längre kan kritiseras pga av ett ekonomiskt beroende i form av en gasledning. Är det okej? Om vi dessutom redan nu märker av att vårt debattklimat har fått sig en smocka. Visst har den ryske ambassadören rätt att uttala sig! Men jag har alltid trott att en ambassadörs ledord var "diplomati". Jag måste ha fått det där om bakfoten.Hur skulle det se ut om vår svenske ambassadör i Ryssland började orera om morden på Anna Politkovskaja och Alexander Litvinenko? Säga saker som "skulle två tjetjener ha mördat Anna - Ja Tjena!!!" Hur skulle det se ut tror ni? Oj, nu kanske det finns en risk att någon fångar upp mitt mitt bilnummer på Stockholms gator och man hamnar i någons lilla svarta bok nånstans... Jag förvånar mig över att det är fler inom vänstern och miljöpartiet som är motståndare till gasledningen än inom högern. Jag trodde att högern alltid varit rädda för kommunistspöket Ryssland. Nej, nu är det totalt ombytta roller. Högern propagerar för globalisering som i många fall underblåser kommunistregimer och deras syn på att utnyttja arbetskapitalet till sista droppen. Moderaterna har blivit ett arbetarparti. ICA har liksom det amerikanska Wal-Mart, fått ett statiskt monopol över småföretagare och det är på Coop man hittar de udda varorna från små svenska tillverkare.Är det kanske så att jordens magnetpoler håller på att byta plats med varandra och vi dras med av detta. Den som förut var kommunist har nu blivit kapitalist och tvärtom.

Av Anna Drangel - 13 februari 2007 08:03

Jag har aldrig gillat trav! Jag tycker att det är onaturligt att hästar blir piskade till att trava när de i naturliga fall skulle vilja galoppera. Galopp är en sport mer uthärdlig att se på. När jag nu läser om travhästen Shy Boy som bara dödsstörtade på Romme under upploppet, känner jag en enorm sorg. Detta är dessutom ganska vanligt. Hur hårt ska travhästar får drivas egentligen??? Nej,travsport påminner för mycket om tortyr för mig! Det är som att hästen i denna sport bara är en motordel att använda sig av. En travkusk därbak som bara sitter och piskar och piskar. Galoppen är ivarje fall lite mer samspel mellan häst och människa.Med risk för att dra alla travkuskar över en kam - borde man inte kolla upp travsporten mer ur ett hästperspektiv? Har det inte dött lite väl många travhästar ute på banorna redan?

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards