Alla inlägg den 15 januari 2008

Av Anna Drangel - 15 januari 2008 20:57

Börsen faller. Siffrorna är röda. Det är nervöst i världen just nu. Det känns som en nervös klåda har drabbat världens alla börser. Miljödebatten håller på att fräta ett hål i framtidsutsikterna för produktionen i världen. Vi måste fortsätta konsumera för att inte hjulen ska stanna, men stannar hjulen så räddas i varjefall en del av miljön. Hur ska man tänka. Vissa säger; spendera, spendera. Måste man köpa sånt man inte behöver för att den produktiva världen ska fortsätta snurra runt sin egen axel?


Vi ser kapitalet försvinna. Smälta bort som om det också var utsatt för klimatuppvärmning. Inflationen ökar i Sverige och ryckiga ansiktsmuskler syns på affärsmännen i Rapports nyhetsrapportering. Vad ska hända härnäst?


Jag är så glad för att det jag håller mest värdefullt här i livet inte försvinner bara för att börsen går ner. Även om börssiffrorna faller finns det där andra kvar. Det där verkligen värdefulla i livet som min kille, familj, mina vänner och mina husdjur. Det är klart att min omgivning kan tappa några procent ibland, men för det mesta är det positiva siffror.


Det finns så mycket här i världen som inte kostar något. Det låter som en klyscha, men är en sann sådan; att få spela musik ihop med andra. Att få sjunga och dansa. Att träffa sina vänner och skratta tillsammans. Att få ta en promenad i skogen. Att verkligen lyssna när en katt spinner, när ett barn skrattar. Att få vakna på morgonen och bara vara glad över att man överlevt så här långt. Ja, det finns så mycket här i livet som det inte går inflation i. Verkliga värden som stiger för varje dag som går. Som är värd sin vikt i guld. Börskurser går upp. Börskurser går ner. Men verklig kärlek består.


Det enda som inte faller just nu och som borde falla är snön. Ulf Lundells "Snön faller och vi med den" får ändras till "Börsen faller och vi med den".




Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards