Alla inlägg den 2 april 2008

Av Anna Drangel - 2 april 2008 06:58

Läser om Frankrikes köp av Vin & Sprit och i synnerhet köpet av "den svenska kronjuvelen" Absolut. Måste ju säga att jag i grunden är emot all utförsäljning av statliga företag. Staten är på nåt sätt som en gammal pålitlig farfar som skött sitt företag stadigt och tryggt. Vinstgirighet för farfar har inte varit det primära - det har mer handlat om att företaget ska finnas där för att skapa arbete till folket - till bygden.


Nu har en yngre kusin tagit över rodret. Någon som är helt ute efter att totalexploatera den "sovande skönheten" som en fransk ekonomireporter uttryckte det. Jag undrar om det inte i varumärket Absolut just ligger en sovande skönhet. Att denna glans av nordisk mystik, som en dimma, en slöja, just är varumärket!


Men, men - jag är ändå glad över att ett högt renommerat företag som Pernod Ricard köpte, istället för något mindre svenskt företag. Det är inte säkert att ett företag är mer solidariska med de anställda bara för att ägarna är svenska. Nej, där tror jag faktiskt nästan fransmännen är stoltare...


Det kanske t o m hade blivit så att ett svenskt företag hade utan att blinka kunna satt några underåriga, underbetalda kineser till att plocka vete till den svenska vodkan. 

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards