Direktlänk till inlägg 15 april 2008

Yttrandefrihet

Av Anna Drangel - 15 april 2008 08:04

Har lyssnat på ett av Lantzprogrammen med Jasenko Selimovic (31/3) som programledare denna dag.  Programmet handlade bl a om yttrandefrihet och islam. Hörde intervjun med en ung kille som förklarade sin syn på om varför han sätter religionen och Allah högre än yttrandefriheten. Han menade att islam ju är den ultimata "sanningen".......................

........................&%?!

Men okej, vi har yttrandefrihet i landet så jag får väl bara försöka slappna av lite.


Men jag frågar mig ändå: hur ska man förhålla sig till en religion/stat/politiskt sammanhang som förordar straff för den som uttalar, outar sig fel - dvs inte har rätt åsikt? Och vad är "rätt" åsikt? Jag är definitivt en sån med "fel" åsikt och skulle förmodligen bli mördad för det om jag var på fel plats vid fel tillfälle... 

 
 
Malin

Malin

15 april 2008 19:03

Hej :)

Självklart ska yttrandefriheten värnas om, men som med alla sorters friheter så medföljer också ett ansvar.

Vad de (relativt få) muslimer som reagerade med våldsuppmaningar och skit gjorde var såklart väldigt överdrivet och löjligt.

Men jag anser att vad Lars Vilks gjorde var onödigt, vad gott kom det ur det? Han verkar mest vara mediakåt.. Jag tycker att det han gjorde mest bara var att dra skam över våran yttrandefrihet. Dessutom så bröt han mot den svenska lagen.

Ha en bra dag.
Frid, Malin

http://malinastankar.blogg.se

 
Ingen bild

Anna

16 april 2008 09:09

Visst skulle man önska att människor kunde vara lite mer ödmjuka mot andra människors trosuppfattningar, men man ska inte behöva bli hotad till livet - vare sig man är mediekåt eller bara dum...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Drangel - 28 mars 2012 11:38

skriver man på Dagens Industris ledarsida den 24 mars 2012.    Det beror ju på tänker jag. Om man tittar ur ett globalt perspektiv så är det ju välkänt att företag flyttar sin verksamhet till sk låglöneländer. Där de anställda har dålig arbetsmil...

Av Anna Drangel - 3 mars 2012 11:00

Det har snart gått ett år sedan den fruktansvärda naturkatastrofen i Japan. Skadorna efter tsunamin kommer att vara kännbara för lång framtid. I Fukushima kommer skadorna efter härdsmältan i kärnkraftverket Daichi vara kännbara flera generationer fra...

Av Anna Drangel - 24 januari 2012 09:30

Tycker det är lite konstigt att man inte har mer har uppmärksammat att man ska bygga ett kärnkraftverk i norra FInland inte mer än 20 mil från den svenska gränsen. Det läskiga i den här historien är att svenska staten är med och lånar ut pengar till ...

Av Anna Drangel - 20 januari 2012 16:59

enligt senaste nyhetssändningen. Och det är nog tur det, för de nissarna de har presenterat istället för Juholt går ju helt bort. Jag tänker inte gå in på varför jag tycker det, men de föreslagna kandidaterna är som att hålla upp 8 svartvita foton - ...

Av Anna Drangel - 15 januari 2012 09:49


Det är många som undrar hur en olycka av den här kalibern ska kunna inträffa på ett modernt skepp i totalt lugnt väder. Kaptenen är anhållen, men menar att det inte synts något grund på "kartan" (dvs GPS:en). Även om anledningen till olyckan inte är ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards